Snopro 440/700

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Hej!

Är intresserad av denna skoter. kan någon berätta exakt vad jag ska fråga säljaren, sådant som är viktigt att veta osv för att kunnde få reda på om motorbytet är rätt gjort och allt ska fungera?

Sen får ni gärna skriva av er vad ni tror om maskinen, för och nackdelar?
Om chassiet samt om motorn?
Om priset?
Vad kan man sälja den här skotern på vintern?
Minskar köpviljan hos folk då man har bytt motor?

Tacksam för svar!




http://www.blocket.se/vasterbotten/Snopro_440_700_45376070.htm?ca=2&w=2
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hade garanterat varit en jävulskt rolig skoter! var inne på samma spår, men köpte mig en f7 istället. För personligen hade jag nog inte köpt, för känns som att om det inte är ordentligt byggt så kommer det garanterat rackla. Och tycker det är nog mycket skruva i en "vanlig" skoter.

Men körställningen på snopro440'n är ju ett gäng med bättre än på typ vanliga f7an, också är den lättare. Så med dem där extra pållarna i f7 motorn så är den nog underbar att köra!

Mvh
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej.

För jag har också en F7 2004 som förslag att jämföra med.

Den får jag för 28 000:-

info om den:
kolvar å gummin är nybytta (ca 20mil) enligt förra ägarn.
gått ca 750mil.
Speedtechs stage 1 kitt (9990kr).
Mattan me alla kammar kvar.
Dubbla rutor, allt fungerar som de ska på den.
Alla saker som är rekomenderat till den är gjort så som tändkil, större lufttratt samt munstycke i soppatillförseln.
Det enda som är lite tråkigt är att färgen påframvagnen har fallit bort lite Å de har blivit rostfärgat där.

Vem köper ni helst?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Vill du åka problemfria mil skulle jag gått på F7an direkt, men är det mycket mer värt med bättre körställning och kanske några timmar i garaget då är nog 440in ett bättre val.

Visst ingen kan garantera att f7an kommer fungera felfritt men chansen är större att den gör det.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Varför kan det vara så mycket strul med 440/700?

Vill gärna ha svar på de frågor jag ställt i första inlägget, om ni har tid och lust att svara på frågorna enskilt om varje (de två jag gett förslag på) skoter?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Inte alls insatt i arctic så håller mig undan dom frågorna, dock kan jag säga att Ja köpviljan minskar hos folk då man har bytt motor.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det beror ju på hur seriöst bygge det är. Min M5 med F7 motor har gått finfint under mina 3 säsonger som jag ägt den. Lite slitage prylar ha jag fått byta men det har inget med motorbytet att göra.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Varför kan det vara så mycket strul med 440/700?

Vill gärna ha svar på de frågor jag ställt i första inlägget, om ni har tid och lust att svara på frågorna enskilt om varje (de två jag gett förslag på) skoter?
Det kan vara mer strul om någon Åsa-Nisse har skruvat ihop skotern och inte gjort allting noga, tex slarvat med att använda hela f7-motorns elsystem utan blandat f7 och 440 eldelar så skotern börjar äta ECU-boxar och dom är inte billiga/lätta att få tag i.

Sen kan ju motorn ha gått 3000 mil och vara helt slut även om chassiet verkar fint. Just dom här maskinerna är ju dessutom oftast ganska hårt använda så det mesta slits ju därefter.

Jag har haft både f7 och snopro med f7 snurra, jag tycker också att du ska satsa på en f7:a. Sikta på en hyfsat fräsch med rätt utrustning (höjt styre, bredare skidor, 44:as matta) Går ju alltid att eftermontera och köper man från ebay så blir det inte så farligt dyrt.

Enda svagheten på f7 är typ magnapullerna, annars är den som en gammelvolvo. Vill ha soppa men går som en klocka! =)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Inflikar.... Har man problem med Magnapullen på en laydown 700, så har man fel i variatiorn. Magnapullen är samma sedAn början av 80. Så den klatrar inte.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
fråga vilken årsmodell det är på motorn , om kylsystemet är utbyggt , om tanken är 19 (std) eller 38 liter ...

en 03as motor har klenare vev och sämre primär än dom senare , är inte tank bytt och kylsystemet utbyggt är det en värdelös bruksskoter enligt mig , årsmodeller ser ut att vara 04 eller 05 dom senare 06-07 är bättre med stadigare schassi
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej tack för alla svar, nu har jag lite mer kött på benen.

Någon som kan läsa mitt första inlägg och besvara frågorna om bara F7;an?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Är 28 000:- mycket för en F7 2004 den här årstiden?

info om den:

kolvar å gummin är nybytta (ca 20mil) enligt förra ägarn.
gått ca 750mil.
justerbar styrhöjare, sidkrokar på styret.
Speedtechs stage 1 kitt (9990kr).
Mattan me alla kammar kvar. (fint skick)
Dubbla rutor, allt fungerar som de ska på den.
Alla saker som är rekomenderat till den är gjort så som tändkil, större lufttratt samt munstycke i soppatillförseln.
Det enda som är lite tråkigt är att färgen påframvagnen har fallit bort lite Å de har blivit rostfärgat där.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Alla som har en koll på Arctic får mer än gärna hjälpa mig med mina frågor.. Ska snart köpa och vill vara säker på att jag gör det rätta valet..
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Har själv haft 2st 440/700 maskiner en 07a och en 04a i det stora hela är motorn från f7an en bra pjäs inte mest effekt men inte heller minst, hållbar och går att göra rätt mkt med den för o få mer snurr på grejjerna. Det som är viktigast är att den är seriöst byggd som tidigare nämnt i denna tråd tex seriöst dragen el så du slipper elfel/kabelbrott osv, bra kylning så den har mer än lilla kylen längst fram i bandtunneln så du klarar ledåkning, är det "utbyggt" med f7ans kylsystem så funkar det men jag skulle hellre se att den har ett par rejälare kyllimpor i taket längs tunneln. Är den bra servad kolvar osv, ser rak ut och känns tajt i framvagn/boggie så är det nog ett bra köp. Relativt lite pengar för mkt skoter, ingen rulleräser men går bra även i lättare lösnö.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej tack för svar tjernstrom! :)

Men har hamnat lite på bara en vanlig F7;a nu, så snälla, kan någon svara på mina frågor på mitt förra inlägg ovanför??
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag tycker inte att det låter dyrt med 28, men inte jättebilligt heller =) Den verkade ändå vara i rimligt skick så det är ett helt okej köp =)

Beställ sen bara hem en 44:as matta så har du visst en rulleåkarskoter! Byta själv är ingen konst.

Det gör du här, räkna sen med en 1000lapp i tull, 33 lax och du har en splitterny hk matta också =)

http://www.ebay.com/itm/Arctic-Cat-128-x-13-5-x-1-7-Camoplast-Firecat-Sabercat-Track-New-1602-657-/300907043297?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item460f7519e1&vxp=mtr
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Zleric, är det en bra matta det där, alltså för en f7a? Jag letar efter en ny 44as och kör minst 70% utanför leden :)
 
Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jajjomän! Bror är då jättenöjd med sin! Han kör f7:an med röd huv 2:01 i denna filmen, mattan skottar då på helt okej =)

[video=youtube;YNbAeXJruIw]http://www.youtube.com/watch?v=YNbAeXJruIw[/video]
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Zleric: Det såg ju riktigt bra ut faktiskt! Är det nå annat godis på hans maskin? Schöön film förresten, vill ha vinter nu! :) Förresten, det var inga problem att handla från countrycat va?
 
Last edited: