Snopro 440/f7 blinkade check engine?

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tjenare snopron min har ett litet bekymmer.
Det är så att check engine lampan blinkar jämnt direkt du drar igång den tills den stannar.
Skotern går hur fint som helst så inga problem med det men jobbigt att den blinkar.

Polaren hade samma setup i sin snopro och det funkade klockrent.
Varken han eller jag har någon givare för vattentemp men bara min mätare som blinkar.
Hans blinkar enbart när den går varm lustigt nog? hur kan den göra det utan att givaren är ikopplad?

Tacksam för svar MVH//Andersson
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den blinkar jämnt ingen kod alltså ?
då kan det bara vara falsklarm för vattentempen ..

antal blinkningar :

1) throttle position sensor
2) water temp sensor
3) Intake air sensor
4)berometric air sensor
5) injectors
6) servo motor
7) constant flash hot
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Blinkar jämnt men det sjuka är att den inte gör det i polarens maskin och vi har EXAKT likdant alltihopa och ingen av oss har vattentempen ikopplad. Vars sitter givaren för vattentempen och vars ska den kopplas in?
Tack för svar
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
En till fråga bara. Måste jag ha en hel/halvljus knapp ikopplad för att lyset skall fungera?
Har mätt upp allting och jag får ström fram till ljuskontakten men ändå lyser inte lyserna?
Har dock ingen knapp för hel/halvljus måste detta finnas?

Tack för svar mvh//Andersson
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
En till fråga bara. Måste jag ha en hel/halvljus knapp ikopplad för att lyset skall fungera?
Har mätt upp allting och jag får ström fram till ljuskontakten men ändå lyser inte lyserna?
Har dock ingen knapp för hel/halvljus måste detta finnas?

Tack för svar mvh//Andersson
Vad har vattentempen tagit vägen på era maskiner? Den sitter ju där original och jag ser ingen anledning till att ta bort den.

Nej en knapp är inget måste men då måste du ju koppla så du antingen bara har hel eller halv ljus konstant på. Hur mycket ström får du fram och är lyset helt?

Vem är det som har byggt om den, har du hört med honom/henne?

Detta har skrivits många gånger på detta forum, en F7:a måste ha lysena på annars kan ECUn brinna upp. Hände senast förra veckan för en användare här på forumet med en 440/F7. Framförallt om man kör utan handtagsvärme.

Här har du lite info från service manualen, obs detta är för Twinspar/M/Crossfire chassiet men mycket är lika så det kan nog hjälpa dig:

Coolant Senor
Tempsensor.jpg

The coolant temperature sensor is located on the lower crankcase. This sensor is very sensitive to temperature change. The ECU measures the current flow through the sensor to ground. From this measurement, the ECU can determine the engine coolant temperature and cal- culate the correct fuel/air mixture ratio.

␣NOTE: If the coolant temperature rises above 80° C (176° F), the temperature sensor starts to richen the fuel mixture. At this time, the check engine light will flash constantly. Once the engine coolant temperature reaches the specified temper- ature 93° C (200° F), the temperature sensor will signal the ECU to go into the rich mode to protect the engine from overheating. At this time, the check engine light will be constantly on.


Testing High Temperature Warning Light
␣NOTE: Prior to testing the warning light, verify that there is a 10-13V DC power supply from the white/blue wire at the main/console connector and to the plug-in at the gauge.

1. Remove the torx-head cap screws securing the console to the steering support; then move the con- sole out of the way.
2. Temporarily insert a jumper wire to the white/blue wire from the console wiring harness connector at the gauge to any convenient chassis ground (or any brown wire).
3. If the high temperature warning light is not illumi- nated with the engine running (and the harness ter- minal grounded), test the light bulb. An ohmmeter must read less than 10 ohms across the bulb fila- ment.
4. If the bulb does not illuminate even when tested good, use the ohmmeter to test the bulb harness. Also test the red/white wire continuity from the temperature sensor connector to the bulb connector.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
tack för alla svar men nu är det helt otroligt vilken otur jag har alltså.
Haft 3 olika motorer i denna maskin 6ST olika statorplattor för att dem gått..

Nu gjorde jag allt ordentligt prövade en annan mätare då blinkade ej check engine lampan någe mer så mest troligast mätarfel.
Kopplade in lyserna och allting fungerade underbart ÄNTLIGEN tänkte jag! Skotern gick som kulor och krut i cirka 5minuter..

Den bara tvärdog efter leden precis som att någon nöp nödstoppen.
Började felsöka och kom fram till att pumpen i tanken var igensatt kom inte en droppe bensin.
Tog isär rengjorde allt och det fungerade igen. Drog igång skotern igen och den gick så började skruva dit dynan och då tvärdog den igen.
Tänkte det var samma fel men nej pumpen funkar det kommer bra med soppa...

Så började felsöka och kom fram till att det inte var någon gnista alls.
Böt till nya stift/tändkablar/tändhattar fortfarande samma fel..

Ringt igenom vartenda kabel och det är inge fel i härvan.
Ohm mätt både stator och pickup och båda verkar vara hela.
Nu till min fråga hur mäter jag om ECU och tändspole är hela?
Känner tyvär ingen med en f7 som jag kan prova i och vill gärna ha igång skotern till veckan..

MVH//Andersson
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du måste ha ngt allvarligt fel om den tagit 6 statorplattor , dom går ytterst sällan sönder , kortis i kabelstammen ? hur kan pumpen lägga igen ? sittter ju minst 2 st filter som inte släpper förbis sig nånting ?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Om jag hade svaret på dessa frågor hade jag inte haft något problem ;)
Det roliga är att jag haft 3st kabelhärvor den 3dje som jag har ny är sprillans ny dessutom.
3olika motorer en som polaren hade i sin maskin som gick felfritt i 400mil höll ungefär 200meter för mig..
Den enda motorn som hållt för mig var 440 motorn gick 230mil utan ett enda bekymmer.
Och folk gnäller på att 440 inte är pålitliga..

Men hur kan man då mäta upp ECU och tändspolen?

MVH//Andersson
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Motorlampan började lysa för mig idag efter ca 500m, gick knappt köra skotern den bara blöddrade/misstände.
Blinkar konstant vid start, även när den stått över dagen.

Vad kan det bero på? Borde ju inte hinna gå varm på så kort bit iaf?
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
åkte en maskin med samma setyp förra året. nästan samma sympton hittade aldrig felet men provade byta ut allt i elväg förutom härvan sen gick den riktigt. men att 6st statorplattor har gått låter inte bra ngt är riktigt fel i elen där nånstans. en härva som ser helt ut o funkar med kall motor kan börja jävlas när den blir varm utan synliga fel.. prova o byt tändspolen lockersbilomc kan ta hem till vettig peng förmodligen pirat men som de låter behöver du komponenter att prova med.
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
min första 440/700 hade inget kvar av det här som börjar på n i cyllarna + enbart lilla kylen fram den började blinka direkt efter start o gick som en påse nötter.