snopro 440/f7 ris & ros

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Vill höra lite bra fakta.
Körställning sittande?
Rackel?
Skillnad mellan årsmodeller? tänker väll mest mellan 04-07
Dom som det sitter f7 motor i finns det olika lösningar/monterngar som man ska akta sej för eller som det bör vara gjort?
Viktigt att kolla efter på dessa modeller?
Verkar vara många som bygger å sedan säljer? Varför?
Framkomlighet?
Är det en vettig maskin?
Bara fylla på med bra att veta.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Kan fylla i med lite från min sno pro -05.

Körställning sittande?
Med original styre & höjare: kalas bra, hittills bäst enligt mej men detta varierar ju från person till person. Bättre att provsitta en själv.

Rackel?
Har inte haft några problem alls med min hittills varken vad det gäller chassi eller motor, nu är ju inte min riktigt en 440/F7 utan en riktig sno pro 800 dock med likadan motor som F7 fast borrad osv. Och med en riktig F7 snurra så borde allt vara rackel-fritt, med tanke på att du får en väldigt driftsäker motor i ett bra chassi!

Skillnad mellan årsmodeller?
Det jag kommer ihåg på rak arm är att -05 fick dom bättre dämpare.

Viktigt att kolla efter på dessa modeller?
Det är ett chassi som är byggt för att köras hårt, och det är just det dom oftast blir. Eftersom ingenting är perfekt oavsett märke/modell kan det vara bra att kolla efter sprickor i chassi på så många ställen du kan. Ta en titt på dämparna runt om, känns dom såsiga eller ser du märken av olja på kolvstången efter att du tryckt ihop dom så är det dags för renovering. Inte så dyrt att renovera dämpare (3800:- på kramforsligans sida med alla dämpare och renoverings satser inräknat till en -05>) men kan ge en viss prutmån.

Framkomlighet?
Bra för en kort maskin, vart faktiskt lite imponerad. Jag fastnade faktiskt inte en enda gång i vintras trots att jag var överallt.

Är det en vettig maskin?
Enligt mej, ja! Lätt och smidig att köra och är väldigt stabil, mycket maskin att leka med! Dock är det precis som med allt annat, jag kan bara berätta om vad jag tycker men det är inte alls säkert att det stämmer med hur du eller andra kommer tycka. Bäst är att prova själv om möjligheten finns.

Lycka till! :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har en 04a och 07a , 06-07 är är i princip samma modell och det är den man ska satsa på enligt mig , stadigare " pyramid rör"och bättre styrning än dom tidigare .. det som ska vara gjort är utbyggt kylsystem och större "trailtank" sen inget fusk med lysen och el utan elsystemet ska vara komplett som det hör till motorn , då har man en av dom drivtsäkraste 2-takts skotrarna man kan ha ..
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Helt rätt maskin johan, har för mig att 07:an även fick slirdrev. Dock verkar dom "nyare" snopro 440 svåra att få tag i, och dessutom tar folk riktigt bra betalt för dom. I överkant enligt mig!
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Calle se till å hitta nå åt mej då så vi kan åka ivinter! Annars blir det väll att köra fruns 550 eller vad hon nu väljer.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Uber rolig maskin, till -05 uppdaterades mycket bla styrning, bakdelen, annan delning på mattan (3.0 attack 20), revision av boggien, floatare, förstärkningar osv. -06 fick slirdrev och pyramidstag bla och sen -06,5 dvs -07 fick sliraxel. Satsa på dom senare. Har alla exakta uppdateringar i en pärm hemma om du vill läsa :)
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Jo han hade en -06:a som han köpte av mig, jag byggde ju en -04:a före. Bästa me -04:an var mattan, höll bättre än attack tycker jag
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Steffe om jag hittar nån som känns intressant kanske jag sliter jag med dej om du har lust å tid.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
-05 duger finfint, pyramidstagen kan du montera efteråt om dom inte redan sitter där.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Jag har också en snopro 440/700 05/05 efi.


Den har monterade pyramid stag, riktigt dröm maskin måste jag säga !
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
har haft en 440 -06 å de va en riktigt rolig skoter, höll bra också. sen hade jag en 440/800 05a en kort stund som också var riktigt rolig. Men den kändes slappare i chassit, Kan ha varit mer använd och så.
Är sugen på skaffa en 05-07a igen :)
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Såg precis nytron rulla från gården så nu måste jag hitta mej en! Blir inte mindre sugen då jag får bra omdömen om maskinen
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Jag tycker mer om det gamla chassiet, sx:en är mer stabil. Med den gamla så kastade man runt den enklare eller så är de att man börjar bli gammal...:heh: