Snopro 600 sx-08 vs Mxz Sdi 600 -06

olofsson

Medlem
23 feb 2011
42
0
1
Står nu i ett val mellan dessa skotrar. Sdi har gått över 600 mil och Snopron drygt 150.

Snopron kostar 65 och Sdi 55. Båda är i fint skick.

Vilken skoter är värt att satsa på?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
vad är det du är ute efter för skoter igentligen? skotrarna som nämns är ju rätt olika igentligen, sx:en en renodlad banmaskin från grund, medans mxz:an duger till dom vanligt dödliga som åker led, puder och mindre hopp osv. så kan ju vara vettigt att fundera på om man behöver en sx eller inte, driftkostnade är ju dyrare på en sådan, då mena jag bensin,tätare kolvbyten och lite mer översyn i överlag
 

olofsson

Medlem
23 feb 2011
42
0
1
Ja det lutar mot sdi av flera orsaker. Speciellt driftkostnaderna och vad jag har hört ska sx sluka bensin jämfört med sdi. Det blir mest lössnö, en del hopp och lite led. Jag vill inte lägga mer än 70 000 på skotern och vill ändå ha bra grejer och tar sig fram i lössnö relativt bra, lekskoter och samtidigt är billig i drift.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det låter som du ska ha en Sdi helt klart...
Ryck i snöret och åk en hel vinter istället för att mecka och byta munstycken...
Sx har choken normalt under huven, så man lär ta bort den när varje gång man kallstartar. Finns grejer att köpa så man kan flytta upp den visserligen.
Sx måste gå på 98 oktan, finns inte alltid tillgängligt...
Sdi har lägre förbrukning.
Så det mesta talar för Sdi
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
De tror jag inte på och hur vet du de utan mätare? min xc 600 09 drar betydligt mer än så
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Soppan är ändå en liten del av kostnaden, det jag kan se problem med är räckvidden. Annars spelar ju inte en liter hit eller dit så stor roll.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
tror han syftade på att du inte vet hur långt du kört då du sakna mätare
Eftersom de var första gången jag körde så ställde polaren trippen :) så de är väll +-0 då.
Men men, man tar sig relativt långt på en tank på 25L, jag åkte med 25L i tanken och 5L i ryggsäcken när vi var i fjällen.
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
Sdi kan börja krångla med insprutningen... och om den gör de så kan de gå många timmar att hitta felet...
Ifall han skulle ha så otur att hans insprutning skulle börja krångla så tror jag endå att han behöver skruva mindre med sdi'n än med sx'en överlag