soppaförbrukningen..

scrn

Medlem
23 mar 2006
32
0
1
Luleå
var ute och körde skoter med min zl 500 i helgen. tankade full tank (40 liter) och efter 10 mil hade jag soppatorsk. är det värkligen normalt för en zl 500 - 99 att ta 4 liter milen?
och vad kan man göra för att få ner den?
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Är ju ganska varmt ute dvs skotern går fetare, så 4 liter milen blandad körning tycker inte jag alls är konstigt, om skotern nu går bra!

Den har inte haft nå tendenser att fylla vevhuset me soppa om du höjjer upp den bak? Eller har den lätt att släcka stift? Ofta sur? Har den inget av detta så är det helt normalt enligt mig.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Onekligen dyr milkostnad, jag skulle då inte ens tänka mig skaffa en sån maskin, speciellt inte då det är förhållandevis liten motor.

Jag skulle inte ens fundera på att skaffa en maskin som inte gick under 2liter/milen vid ledkörning, även om man håller ner tummen lite extra.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
har en eller 2 kompisar som kört zl/zr dom drar mycke soppa normalt e nog 3-4 liter mil
en av dom bytte bort sin efter en vinter pga att den drog så förbaskat med soppa
 

scrn

Medlem
23 mar 2006
32
0
1
Luleå
ok, låter som det ska då :) vart lite fårvånad bara eftersom att han jag köpte skotern av pratade om 2 liter milen
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
hahah jag e värst när jag var och körde nu föra påsk drack min 6 liter milen. Drog nästan exakt dubbelt så mycket som brorsans Summit 670. Ändå drog han pulka.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Kolla reedventilerna så inte bladen är väck.. Kan bidra en del men annars drar dom mycket sås.
 

scrn

Medlem
23 mar 2006
32
0
1
Luleå
PowderSpecial skrev:
hahah jag e värst när jag var och körde nu föra påsk drack min 6 liter milen. Drog nästan exakt dubbelt så mycket som brorsans Summit 670. Ändå drog han pulka.
det låter lite sämre de. tar den alltid lika mycket eller berodde det på den tunga snön? isf vad tar den på "vanligt" före
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej .
om som har articar med efi brukar chippa dom så dom går billigare

men det e nog svårt att få dom att dra 2 lit mil om dom ligger på 3+ då man börjar,det måste va nått skumt med utväxligen eller nått på dom modellerna
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Jag hade en ZL 600 årsmod 99 tror jag, den tog kring fyra liter när jag köpte den, em efter en dags ombestyckningar och tester fick vi ner den till runt 2 liter. Iof var stiften vita men jag körde drygt 800 mil med den utan att byta kolvar. Kan tilläggas att den gick ruskigt bra, är nog den roligaste och mest lättkörda lekmaskin jag haft..
 

scrn

Medlem
23 mar 2006
32
0
1
Luleå
egoboy73 skrev:
Jag hade en ZL 600 årsmod 99 tror jag, den tog kring fyra liter när jag köpte den, em efter en dags ombestyckningar och tester fick vi ner den till runt 2 liter. Iof var stiften vita men jag körde drygt 800 mil med den utan att byta kolvar. Kan tilläggas att den gick ruskigt bra, är nog den roligaste och mest lättkörda lekmaskin jag haft..
det låter positivt :)
men vad exakt behöver jag göra
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Kontrollera bestyckningen, variatorena och eventuella skador på reeds eller liknande. Den ska inte ta mer än ca 2-2,5l/mil med korrekt bestyckning och lugn körning.