Spärra primärvariatorn?

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Vet inte om det rätt ord att säga spärra men kan man göra så att primärvariatorn inte går ihop så mycket som den ska?

Kommer att montera en Polaris p85a på en Ockelbo och eftersom p85an är 2cm större i diameter än original variatorn så får jag lite problem med variatorerna och variatorremmen.
Så tänkte sätta en stopp så variator bara går ihop lika mycket som original variatorn så jag undra om någon som testat att gjort något liknande?

Vill inte risker att primärvariatorn trycks ihop för mycket så att remmen går av eller att något annat otrevligt händer

Visst kan man montera dit en längre rem men då får man fel längd på remmen vid start.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Detta går ju att fixa med vikter...har man vikter som kräver väldigt höga varv för att få variatorn att växla fullt ut så borde det ju funka
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Borde det inte gå att göra som på typ eu-mopeder (andra moppar också) att man lägger en liten ring, rörstump eller liknande emellan variatorskivorna.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Tyngre vikter blir ju en aning fel ,då får du ju inte upp motorn i de varv den kanske trivs bäst och ger mest effekt på .

En distansring på axeln , nja , det funkar ju , men i längden tror jag du kommer förstöra locket , eller botten på yttre skivan , då den kommer ta upp all belastning då skivorna går i hop .

Den punkt belstningen är ju fördelad mot hela locket normalt .

Lite klurigt det där vad du vill chansa på , men det är i alla fall vad som kan hända och hur det fungerar .

:ciao:
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Tänkte samma tanke som jeppeman gjorde, går det inte sätta en hylsa mellan skivorna.. Dock så får man väl mäta ut hur bred den ska vara, där hylsan ska ta i. Den får ju inte vara allt för bred eftersom då kommer inte skotern att varva upp tillräckligt som den borde.. Rätta mig om jag har fel
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Sätt en distans på korsmuttern eller shims under den, då den bottnar tar det stopp.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror det fungerar bra utan ngn spärr , de är ju bara under aboluta toppfartstester som variatiorn kommer att växla ut helt , förutsatt att drevningen är rätt
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Problemet e liksom självlöst... ockelboremmen e smalare än pollis remmen vilket gör att när skivorna e helt ihop så ligger remmen ca 2cm ner på skivorna. klart bara gasa:blink1:
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
har tänkt svarva in korset lite så skivorna kommer närmare varandra, man vill inte få något fel vi starten. tror det lutar mot att sätta en distans på korsmuttern och hoppas det fungera. eftersom skotern ska användas i burkarcupen så vill man att variatorn ska fungera och kunna växla ut som den ska. bästa hade varit att byta sekundärvariatorn också men vill hålla allt så original som möjligt och har redan lite ångest över att sätta dit en p85a
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
har tänkt svarva in korset lite så skivorna kommer närmare varandra, man vill inte få något fel vi starten. tror det lutar mot att sätta en distans på korsmuttern och hoppas det fungera. eftersom skotern ska användas i burkarcupen så vill man att variatorn ska fungera och kunna växla ut som den ska. bästa hade varit att byta sekundärvariatorn också men vill hålla allt så original som möjligt och har redan lite ångest över att sätta dit en p85a
Vad ska du köra med för rem ?? o på vilken motor ska den sitta ??
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
blir samma som original, daycon 1034 (eller annat märke). motorer är sachs 340r och 440r, blir nog bara på byte på 440 motorn i år men ska på med en p85a på 340 nästa år hade jag tänkt.