Spån i kedjehuset

31 jan 2006
22
0
1
Hejsan

Har en yamaha mountain max 700 -01 med 600 mil på mätaren. Har dragit kälke med packning kanske 100 mil. Nu börjar jag se lite metallspån på magneten i kedjehus stickan. Någon som vet varifrån spånen kommer och när tror ni att kedjhuset ger upp?

Hoppas på att kunna gasa några mil till innan det är dags att byta lager eller vad nu håller på att gå....

Mats
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
tycker att det låter ganska normalt, det finns ju alltid lite spån på magneten när man kollar.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Lite lätta magnet spån brukar alltid finnas på magneten på alla maskiner så det är inget o vara nervös över.... dock om du börjar hitta bitar som är störe och börjar vara en 2 mm stora då kan det vara dax o boka en helg i garaget.

Sedan hur länge lager räcker är helt en fråga om Tur och kvalisort.... är det inte ett känt fel på maskinen så är det tyvär nog bra gasa tills det rasar.
Min erfarenhet är att byter man ett lager så kan man ge sig fan på att det rasar 2 veckor senare och att man förmodligen hade klara 1000 mil till på det gammla :D men det är dock min personliga upfatning om alltings jävlighet :)
 

evinrude

Välkänd medlem
5 feb 2007
148
0
6
WestLandLake
hihi.. vadå boka ett garage en helg... jag bytte matta på min MM -01 på 13h... så jag är jävligt nöjd över det nya resultatet..

lite spån behöver du inte oroa dig för...