Spade med fäste av

jonaz2

Välkänd medlem
16 okt 2011
108
0
6
Bålsta
Tänkte montera spade bak på tunneln på min crossfire 800 09 med 2010 dyna. Skulle vilja ha tips på var jag kan köpa spade o fästen och gärna bilder på hur ni monterat spaden
 

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
Har kört med dom där quickfist fästena hela förra vintern bak på tunneln på min 2011 M8. monterade den typ 10cm från kanten på ena sidan. Använder en hmk spade, men håller nu på byta bakre tunneldelen pågrund av att den knäcktes och jag kommer inte montera tillbaka dom.

känns faktiskt riktigt epiga och spaden ramlade lös ofta vid tex rullning. sen är det helt omöjligt att spänna utan handskar för alla spår isar igen.

kan tyvärr inte rekommendera dessa.
vet ej om bild syns?



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har också kört med dom fästena och dom har funkat för mig. Men kan hålla med om att dom ibland kan vara lite lurig att spänna då det kommit snö i spåren. Quickfist fästena tror jag funkar bäst om spadskaftet är runt ...det är det inte på min spade och då blir det lurigare.

Det finns dock inte så mycket olika fästen ( som jag hittat) om man inte vill göra egna eller ha nån form av skruvanordning. Jag har inte heller sett nån spade där det finns originalfästen till som skulle passa perfekt i fästet.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Jag hade förut några fästen som jag tyvärr har slarvat bort.. Dom användes för att hänga upp sopar, spadar etc(runda skaft)
Ser nästan ut som ett såntdär fäste som man fäster extraremmen på skotern. "Klorna" är gummibelagda så det man klämmer dit sitter väldigt hårt.
Hoppas ni fattar vad jag menar, dom borde gå att köpa på nån trädgårdshandel eller Jula osv..

Här hittade jag nått liknande, finns att köpa på http://www.atvhuset.se/moose-redskapshallare/209-0
 
Last edited:

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Dom jag har är då inte skit har då inte haft ett ända problem med dom på hela vintern och då har jag både spade och yxa monterad på tunneln. Är i gummi också så dom håller.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har kört med quickfist hela vintern och kan varmt rekommendera dom.
Har en spade med runt skaft(clas olhsson)...
Det går ju även att montera en yxa istället om man vill det.

Man måste ta av sig handskarna för att fästa spaden, men då sitter den som berg! Riktigt smidigt när du ska lös med spaden snabbt.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Om du rullar mycke med skotern så köp på dig två extra, dom blir lite avlånga med tiden själva spännaren..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ramlade in ett par quick fist-fästen idag, tycker dom verkar ordentliga.

Hur fäster man dessa quickfists på tunneln? Kylaren går ju under tunneln?
Vet inte hur det ser ut på ZX, men XP/XM har mellanrum mellan kylarna, där kan man borra och skruva fast fästena.
-Kolla om inte du har mellanrum där du å.