Speedtech slutburk Polaris 800 2011 ->

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Tjena!

Köpte mig en Speedtech slutburk till min Pro Rmk 800 -14
Enl info på sidan ska den passa från 11 o fram.
Men på min 14 slutade skotern att varva.

Min fråga är alltså, är det någon annan som har en -14 med nya tps:en o mappningen som har en Speedtech burk eller slutburk i allmänhet och inte har något problem eller har problem med för låga varv?

Per på speedtech menade att jag skulle ta bort slutstycket i burken men det sitter inget sånt i min burk så fattar noll. Kan ju knappast bero på för högt mottryck då både in o ut är typ grövre än vad standard är. Kan det vara för litet mottryck i den så att den klipper pga det?
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vet att jag läst här i nån projekttråd att det var en som mätade flödet på speedtechs burk och kom fram till att det var för högt. Med effektförlust som följd.
Strypte ner burken till originalburkens flöde och fick på så vis tillbaks varven.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Pratade återigen med speedtech idag och kom då fram till att det har blivit något fel i tillverkningen av min burk. Ska tydligen sitta ett svetsat motstånd i ändröret. Det gör de inte på min, sen på dom äldre cfi800 ska det även sitta ett skruvat slutstycke också.


Frågade även om dom inte utför dynomätningar när dom utvecklar slutburkarna och det hävdar han att dom gör.
Vet inte vad jag ska tro där men hoppas på framgång när jag får slutstycket ditsvetsat:)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Ööhh, flödet beror av tryckfallet över burken.. Man bör kunna "strypa in den" genom att mäta och jämföra trycket i burkarnas inlopp vid ett givet motorvarvtal. Vill man inte göra det på skotern behöver man nått annat som kan skapa rejält blås eller sug. Men det bör vara en ganska känslig mätare för jag tror inte tryckfallet är särskilt stort.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nu va väl det här en Ac motor men fortfarande speedtech..

provade att flödesmäta mina slutburkar i en flödesbänk idag !

orginal burken hade ett flöde på 320 cfm och 16,7 i cmvp (vattenpelare) medans speedtech burken hade 500 cfm och 11,2 i cmvp (vattenpelare)

Strypte ner speedteckburken till samma värden som orginal burken och skotern började gå som den skulle ! jag måste ha haft borta MINST 10 hk med speedtechburken

Så jag rekomenderar alla som ska köra med burk att flödesmäta och köra med samma flöden som orginal jag fick betala 200kr för dom 20minuterna det tog att mäta !

Billigare hk går inte att hitta.

Ska försöka filma en repa i helgen om nån vill se ?




Sent from my iPhone using Tapatalk