Sport Touring 800 ( 2002 ) Dreva ner... ?

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Tjaba!
Jag har en Sport Touring 800 -02:a, tänkte ja skulle dreva ner den lite... :cool:
Vill ha den rappare, men också bättre när man cruisar me pulkan!

MEN!!!
Nån som vet hur mycket man kan gå ner utan att byta kedja?
Det är 26-43 i drevning nu standard!

Tänkte iof gå ner till 21-43, :D så då måste ja ju byta till en kortare kedja i vilket fall!
Men hur ska ja DÅ veta hur lång kedja ja ska ha? :confused:

Nån som har några tips o ideer!?

Sampe
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Sv: Dreva ner!?!

Tjenare!
Jag drevade nyligen ner min rave 800 och jag bytte från 26 till ett 24kuggars drev och kedjan räckte precis. Så två kuggar borde du också kunna gå ner utan kedje byte.

Mvh krappen
 

pollis

Medlem
22 okt 2004
24
0
1
kirrrunaaa
Sv: Dreva ner!?!

Dreva ner till 21 kuggar och gå till skoterfirman och be dem "korta av" 2 länkar på kedjan. Har gjort så på mina skotrar och med förhållandet 0,5(nästan i detta fall) på drevningen(lilla/stora) så får du en mycket rappare skoter.
Anledningen till att du skall korta kedjan är effektförlusten du får med en alltför "böjd" kedja.
När detta är gjort så får du variatorkalibrera så du får effekten på rätt register.
MEN!! Allt är ju efter tycke och smak. Vill man ha kvar toppfarten och segdra familjepulkan så låt bli ovanstående!!!!

renegade800x-05
 
Last edited:

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Ja just... okej! Har beställt både 21 och 24 iaf!
Provar väl med 24 först!

Tackar boyzzz för tips och synpunkter!!!

Hmm... O nu e man ju SJUKT sugen o ut o åk!!! 4tums höjarn,
fatbarstyret o Mbrp slutburken e monterat! Passagerarfotplattorna
är bortrensade, högrutan e nerskuren, antires-staget e borttaget...
Nu är touringen snart PERFEKT!!! Väntar bara på drevena OCH SNÖÖÖÖN!!! :cool: Hehe
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
21/43 ger ju teoretiskt 163 km/h i toppfart och det borde ju räcka å bli över...
Tänker själv åka med samma drevning å ja tro de bli kanon!!
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
om man byter från 26 till 21 sänker man utväxlingen med ca21%
nu har jag ingen lathund för drevningar men kommihåg att 800 ska varva 7800
lånade lite fakta av myggan som ni kan läsa nedan och enligt vad jag förstår så blir det svårt att toppa 163 knyck med 21/43-7800rpm nu står det ju inte med vilka drivhjul som listan baseras på men på din 800a ere ju 9kuggars driv hjul iaf org
18/39 8300Rpm 148,5km/t
19/39 8300Rpm 156,7km/t
20/39 8300Rpm 165,0km/t
23/39 8300Rpm 189,7km/t
18/40 8300Rpm 144,8km/t
19/40 8300Rpm 152,8km/t
20/40 8300Rpm 160,9km/t
23/40 8300Rpm 185,0km/t
24/40 8300Rpm 193,0km/t
18/42 8300Rpm 137,9km/t
19/42 8300Rpm 145,5km/t
20/42 8300Rpm 153,2km/t
23/42 8300Rpm 176,2km/t
18/44 8300Rpm 131,6km/t
19/44 8300Rpm 138,9km/t
 

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Hello again! :D

Har "hittat" en formel jag tror ska stämma: :confused:

7800(maxvarv) / 0,83(TRA'n har ju inte 1:1utv.) * 26(lilla drevet) / 43(stora drevet) * 2,52(drivhjulsdeln.) * 9(antal kuggar) / 12(konstant) * 60(konst.) / 5280(konst.) * 1,609(mph till km/h)

jag är osäker på vad konstanterna är, ska försöka få reda på det...

knappar man ihop detta så får man 196,36km/h med 26drev, och 158,60km/h med 21drev
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
Har räknat på 8000 varv eftersom den ska varva 7950 rpm. Den formeln kommer från en dragracingåkande släkting som vet vad han pratar om...
Går ju inte att använda lathund från arctic eftersom dom har 1:1 i utväxling och vi TRA åkare har 0,83:1...
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-01/rave80001sif.jpg
tycker att man ska kalibrera variatorerna efter vart peaken ligger
som du ser i länken så över varvar motorn med 300rpm om den varvar 8000rpm
bromsningen är från en rave800-01
men de e sant att de blir lit mer topspeed med 0,83 i variator förhållande men
163 ärliga tror jag inte så mycket på 150 kanse och det kommer den att gå överallt
 

Sampeman

Medlem
11 jan 2005
36
0
1
Lugnvik
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/Lynx/-01/rave80001sif.jpg
tycker att man ska kalibrera variatorerna efter vart peaken ligger
som du ser i länken så över varvar motorn med 300rpm om den varvar 8000rpm
bromsningen är från en rave800-01
men de e sant att de blir lit mer topspeed med 0,83 i variator förhållande men
163 ärliga tror jag inte så mycket på 150 kanse och det kommer den att gå överallt

Håller helt med dig om att man ska kalibrera efter effektpeaken, men jag vet ju inte om min peakar vid just 7700 varv eftersom jag ej bromsat den och då lägger jag mig hellre lite för högt.
Men toppfarten räcker ju iaf om jag varvar 7800.
Med lite tyngre släggor i primären och eventuellt en brantare helix borde den mata på bra som fan... :D
Men funkar det inte så är det ju bara att dreva på lite...
 

sampe71

Medlem
30 aug 2006
30
0
1
Väja
Hej allihopa igen!!!

Tänkte ja måste skriva o berätta va ja gjorde...:confused:

Jag köpte 21-drev och en 2 länkar kortare kedja
(Gick från orginal 76länk till 74länk).

De vart KANON!!!:) Ja e verkligen skitnöjd!

Har hunne varit i Kittelfjäll med familjen ochpulkan, vilken skillnad!
Gå ju PERFEKT o dra omkring pulkan i 20-30km/h på kassa knöliga
leder som d va i nyår!

Sen va vi iväg 6 grabbar o åkte, (Med lite annan typ av åkning!!) :D

Blev ju helt kung då me... Bergsklättring o pudersurf funka ju
MYCKET bättre!

MEN!!!! Hade ju med en polare som just köpt en -05 Mach Z,
så vi rejsade lite på sjön också! Döm om min förvåning:eek: när
vi fortfarande vid ca 140-150km/h (enl.mätarn såklart) låg jämsides.
Och fortfarande "bara" ca7800rpm! Mer än så behöv då inte jag i
toppfart!?!

Så ja e verkligen MYCKET nöjd!!!

Och ni som nästan "idiotförklarade" mig över 21-43 drevningen:
Man undrar ju om ni verkligen vet vad ni pratar om!?!?

Jaja, så vart'ne, så ä'ne!!

Hej hopp!