Sportluftfilter på srx 700-01?

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Tjenare, Jag funderar på att byta till sportluftfilter på min srx. Tycker orginallådan är onödigt stor och töntig med sin lilla skumgummiskiva, när det ändå är hål i botten?:wondering: Det blir lättare att se ner omkring förgasarna och luftmässigt borde det väll inte vara bamse skillnad? eller är jag ute och cyklar:weird:
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du är ute och cyklar.

Skotertillverkarna, framförallt Yamaha ÄR bättre än den vanliga hempularen på att bygga och designa snöskotrar.

Luftburken är designad på det viset att den ska ta in kalluft utifrån. Sätter du dit öppna filter får du garanterat in varmare luft, Motorn sitter ju trots allt ganska nära..

Förgasarna får stöd av luftburken för att inte hänga i insugsgummina, vilka brukar spricka likförbannat.
-Detta kommer ske mycket tidigare om du hänger på ett par hundra gram luftfilter på varje förgasare.

Luftburken blir nästan aldrig skitig invändigt, jag har då iaf aldrig gjort ren en.
Gissa hur ett luftfilter kommer se ut när det sitter strax bredvid sekundären - Kolsvart av remdamm.

Gör hur du vill, men jag skulle inte göra det.
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Du är ute och cyklar.

Skotertillverkarna, framförallt Yamaha ÄR bättre än den vanliga hempularen på att bygga och designa snöskotrar.

Luftburken är designad på det viset att den ska ta in kalluft utifrån. Sätter du dit öppna filter får du garanterat in varmare luft, Motorn sitter ju trots allt ganska nära..

Förgasarna får stöd av luftburken för att inte hänga i insugsgummina, vilka brukar spricka likförbannat.
-Detta kommer ske mycket tidigare om du hänger på ett par hundra gram luftfilter på varje förgasare.

Luftburken blir nästan aldrig skitig invändigt, jag har då iaf aldrig gjort ren en.
Gissa hur ett luftfilter kommer se ut när det sitter strax bredvid sekundären - Kolsvart av remdamm.

Gör hur du vill, men jag skulle inte göra det.

Tack för ett bra svar;) tänkte inte på det med upphängning av figgarna:)
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Plus att bestyckning måste ändras. Är helt inne på Marcus linje. Allt blir sämre bortsett från att det blir mer åtkomligt men åker du standardmotor är du typ aldrig och skruvar i förgasarna ändå
 

Evinrude67

Välkänd medlem
30 apr 2012
158
0
16
Västra Götaland
Plus att bestyckning måste ändras. Är helt inne på Marcus linje. Allt blir sämre bortsett från att det blir mer åtkomligt men åker du standardmotor är du typ aldrig och skruvar i förgasarna ändå
Jo det är klart man får justera lite, men som ni säger blir det fler nack än fördelar. Dock går den ju att plocka bort ganska smidigt om nåt skulle gå sönder:)