Sprängd rem

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Sprängde remmen idag. Krängde på reservremmen (Yamaha orginal, inköpt igår) utan bekymmer och kunde förtsätta färden. Men nu skriker det i remmen vid start och ibland när jag kör riktigt sakta. Iofs så är ytorna i primärvariatorn skitiga (ska göra rent med Brake cleaner) men ändå så blir jag fundersam. Vilket fel kan orsaka detta symtom? Den låter som en gammal Volvo med dålig fläktrem.
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Remmen

Tja! Antar att du körde in den nya remmen?? Inte mer än halv gas, ungerfär en tank. Nästan allt som är nytt ska köras in.... Sen är de nog en bra ide att göra rent skivorna oxå. Remmen ska ligga några mm över variatorn. Kan ju oxå kolla att inte varitorerna sitter snett i förhållande till varandra. Ha'de
 
E

ejwbegysv

jag kör in mina remmar i några km.. sen är det fullt spett som gäller.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jag tog det lugnt i början, d.v.s. på vägen hem. Jag har inte kört mer än ca 3 mil med den. Och det skrek alltså direkt när jag hade monterat nya remmen så det var inte något inkörningsfel som orsakade detta. Nu har jag gjort rent ordentligt men inte provat något mer. Hur justerar jag hur högt remmen ligger i variatorn? Nu ligger den kant i kant eller möjligen något under.

Sen kan man kanske justera motorn något framåt så remmen blir lite mer spänd, eller???????? Och hur gör man det utan att ställa till det med linjeringen? Hur kollar man linjeringen?
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Oki! Tyvärr vet jag inte hur de ser ut på yamaha.... På ski-doon sitter de i centrum på secundären. Och man släpper på skruvarna för att skivorna ska åka ihop. Justeringen vet jag tyvärr inte heller hur de ser ut på yamaha. Men ski-doo har en juster skruv på (höger) sida tror jag. Måste nog låssa kuddarna något innan du justerar. Men spänna upp remmen behövs inte... Är vell original? Är ju bara för att variat. ska hamna rakt i förhållande till varandra. Funkade de med brake cleander på skivorna?? Annars kan man använda T-röd. Ha'de
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
ta av remmen,skruva lös sekundären(14mm hylsa),ta bort brickorna från dom tre små skruvarna på baksidan,skruva tillbaka.
funkar inte det så får du kolla avståndet mellan variatorerna+att linjeringen är korrekt.
99 gånger av 100 räcker det med brickorna på baksidan,glöm dock inte bort var du lägger dom,du behöver dom sedan när remmen börjar bli lite nött......
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
just det,jag brukar använda en scotchbrite svamp och diskmedel på skivorna(gummirester som bränt fast på skivorna kan också göra att det tjuter),sedan torkar jag rent med brakecleaner eller t-röd.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
zapswe skrev:
just det,jag brukar använda en scotchbrite svamp och diskmedel på skivorna(gummirester som bränt fast på skivorna kan också göra att det tjuter),sedan torkar jag rent med brakecleaner eller t-röd.
Precis så har jag gjort rent. Blev som nytt (det var väldigt skitigt förut). Men jag har inte provat sen. Kanske är ok nu. Annars ska jag prova att ta bort brickorna som du skriver.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jahapp, då har jag provkört efter rengöring. Ingen förbättring. Jag får alltså ta bort brickorna jag också! Känns lite dumt att måsta göra det. Jag köpte ju en orginalrem för att slippa krångel :mad: . Allra dummast är att man ska måsta skruva tillbaks brickorna när remmen blivit lite nött.
 

pålle2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
49
0
0
Det finns grejer å köpa till sekundären så att du slipper hålla på med brickor
det är dock inget orginal titta hos www.knracing.se "EXTERNAL BELT DEFLECTION ADJUSTER" Har haft samma problem med det du skriver om förut fast jag ändrade aldrig nått i variatorn köpte en ny rem istället.

Ställde in motorn så att den stod rätt sen körde jag flera hundra mil med orginalremmen men när jag använde Hell Clickers då nötte den rem som fan.

Det är en Rx-1:a MM jag pratar om mina andra Yamaha skotrar har det aldrig varit nått problem med.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Skulle va kul att höra hur det gick, om det fungerade att plocka brickorna.
Min vmax 500 XT tjuter också på låga varv (just under och just över tillslagsvarv) och ibland, om än sällan, drar den lite på tomgången.
Remmen är inte ny, men ej heller sliten.

Men jag ska testa dels rengöra och eventuellt plocka brickorna.
Många verkar tro att remmen är för kort, och det låter väl troligt?
 

Peppe90

Aktiv medlem
14 feb 2007
80
0
6
Norrbotten
Vad har du för Yamaha? Det finns skruvar på sidan av variatorn, tror det är 3-4 st. Dom har gänga och sista biten, några mm har dom ingen gänga. Kolla hur dom ser ut för om den sista toppen utan gänga är bort sliten så tjuter remmen när skotern går på tomgång och när man kör sakta. Lycka till!