Finns det någon som har, eller vet var jag kan hitta en sprängskiss till rotax 377. Har googlat omkring lite, men hittar inget. Skulle främst vara intresserad av tändningen, inställning osv. Men gärna hela motorn.
Jag har inte kikat närmare på den här motorn ännu, men jag tror att den har brytare och kondensator, fram till 1982 eller ngt liknande. Ska kolla upp det lite bättre... vore iofs skönt om det var cdi, lite dyrare förstås, men så mkt enklare att byta =Dkolla cdi boxen, är det inte den så är det packboxe......
Tack för svaret!hade samma fel dock va de på min mag 338 men de va ena tändspolen som fick cpryck då den blev för varm så de kanske kan va värt o testa byta
hej hej. om den går best vid ca 10 minus så prova att byta munstycke i förgasaren för skotern är antagligen körd i fjellena där de är annan luftfuktighetHahaha! Det är precis samma visa här, och samma maskin också, rackelbo 400-81...
Hmm, kanske "ska vara så" .... får ta fram rondellen och skära upp lite luftkylningsluckor i huven kanske. För den går alltid bäst vid tio minus och kallare. Plusgrader och hårt arbete gillas visst inte nåt vidare... spännande att ha en sån motor i ett ul-flygplan... =D
8kg i komp är nog ungefär det den ska ha.Jo, det är ungefär ditåt min funderingar lutar i nuläget, sitter och funderar på om det fungerar med biltändspolar??? tror jag ska prova iaf... om inte annat för att utesluta det som felkälla, och om det fungerar kan de gott och väl få sitta kvar som reserver =D
EDIT-
Nu har jag analyserat läget litegrann, när motorn blir ordentligt varm så börjar den ruska o ha sig, och blir bra mycket klenare, vilket borde betyda att den går dåligt/ojämt på ena cyllen... troligen den som hade mörkare stift... snaran kring felet kanske börjar dras ihop något iaf =D
EDIT II-
Nu är komptest gjort, och det visar löjligt låg, men väldigt jämn komp på 8kg/cm² så jag hoppas iom det att cylindrar o kolvar är i ordning, och att problemet beror på tändningen...
Vilket brytaravstånd gäller? Har en Rotax 503 med brytare som jag ska byta brytare och kondensatorer på men finner ingen instruktion hur man ställer in tändningen.Jag har inte kikat närmare på den här motorn ännu, men jag tror att den har brytare och kondensator, fram till 1982 eller ngt liknande. Ska kolla upp det lite bättre... vore iofs skönt om det var cdi, lite dyrare förstås, men så mkt enklare att byta =D
EDIT- Nu är brytaravståndet justerat, brytarna hade klappat ihop fullständigt, skotern är mycket starkare och piggare, men ena cyllen går fortf. ojämt när den blir varm, så nu har jag iaf beställt nya kondensatorer. Nästa steg blir förmodligen tändspolen, och sen är det väl bara att bita i suräpplet och riva isär cyllarna, hona o byta kolvar, vilket jag dock hoppas slippa.