Spricka i boggien på renegade

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Hej. Har en kompis med en renegade 600 06 som har fått en spricka i boggien på en sida och undrar om det finns några färdiga förstärknings kit ?
Är det någon annan som drabbats och hur har ni gjort ?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Förstärkningsskenorna från 440in passar. Ski-doo säljer även ett kit med skenförstärkare, en extra axel samt de nödvändiga bultarna.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Exakt som pyrro förklarade gjorde jag själv förra året. Tillverkade några förstärkningsplattor som jag skruvade fast på ett flertal ställen, var tvungen att kapa av lite på distanserna på en axel så det skulle passa ihop med förstärkningarna. Det har hållit hur bra som helst, många hopp senare och skiten håller ihop hur bra som helst, säkerligen bättre än original.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Boggien har spruckit uppifrån och ner till ett hål som var borrat från fabriken så någon borrning bör då inte behövas men förstärkningar är nog ett måste, gjorde du av alu eller ?
Hur grovt ?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag gjorde mina förstärkningar i rostfritt stål som är i 5mm tjockt gods, fördelen med det materialet för mig var att en boggie axel hade nött upp hålet i boggie-skenan och jag borrade upp nya hål i den rostfria förstärkningen och vips så hade jag nya fräscha hål som garanterat inte nöts upp som det gör i alu. Annars är det väl "bäst" att använda aluminium om man är rädd för galvaniska strömmar om det ens ger något relevant resultat överhuvudtaget (det går ju oxå att lacka det rostfria stålet om man är rädd för det) men då skulle jag tro att man måste använda sig av kanske 10mm tjockt gods.

Exakt Stelt man borrar för att inte sprickan ska fortsätta.