Spricka i huven!

600edge

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
HEj!
Skulle vilja ha tips på hur man lagar en kort spricka i huven, Så att den inte blir större?
Vad lagar man med??
 

Summit rider

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Poppnit och plåt hjälper inte gör nog bara saken värre!!!Tror man får satsa på nå fiint lim!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Om det inte är glasfiber, så skulle jag vända mig till en billackeringsverkstad dom har koll på olika limmer till olika slags plaster...
 

Mxz X

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
tja, jag både plastar och lackar huvar och bästa/snyggaste sätt är plastsvetsa den men pisolen för det kostar några tusingar så... men det finns ett lim som jag tror heter Wallmix WM-X om jag inte minns fel. Men OBS!! detta lim har en härdningstid på ca 30sek!! så om du använder detta så bör du jobba snabbt! och slutligen, använd inte plåt och nit eller glasfiber/polyester plast då detta inte är av samma matriel som edgehuven. Lycka till!
 

Ricke

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
Hej, tråkigt med sprickor! jag har just lagat min, på en lynx enduro 01. Jag köpte Plastic Paddings glasfiberspackel och fiberväv och la på insidan av sprickan. Stod och tröck ihop med handkraft från utsidan så att alla kanter låg mot varandra, härdade på ungefär fem minuter. Min spricka gick rakt över en dekal, så jag värmde först bort dekalen. Sedan när allt hade torkat bröt jag bort överflödigt material från insidan och snyggade till, slipade sedan ner eventuella kanter som stack upp på utsidan, svårt att få helt slätt. I och med att de värsta sprickorna låg under dekalen kunde jag slipa utan att lacka, satt nya dekalen över bara. Det blev toksnyggt och proffsigt, folk som inte vet om sprickan ser den inte! Jag ser den inte heller, såvida jag inte kollar väldigt nära och i bra ljus. Lycka till. Plastic Padding köper du i närmaste OK-mack.
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Hejsan.
Förra säsongen fick jag skador på min huv bl.a.sprickor. Huven var av årsmod -00 och av den nyare typen av fet äcklig plast.
Jag provade att använda glasfiberspackel och väv men det fungerar inte. Det spricker upp igen av temperaturväxlingar och vibrationer.

Så prova med det lim som beskrevs i ett av inläggen - dyrt men fungerar säkert.

Lycka till.
 
N

någon

prova att lägga på ett lager plastic padding sen lägger du lite glasfiber (inte mycket)osså ett lager plastic padding till! senfixar du bara till det så att det blir jämt!köp nåt polaris märke å lägg över sprickan så ser det snyggt ut!det är nog det billigaste altenativet