Sprucken balja till Edge 600-02

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Har fått en ganska rejäl spricka i baljan på min Edge x 600 - 02.
Måste ha blivit efter lite hårdare led-körning.
Bara så man vet ungefär vad man ska förvänta sig, vad brukar ett sånt här kalas kosta? Lär inte göra mycket av jobbet själv. Behöver heller inte vara en helt ny balja.
Hur mycket kostar ny balja samt beg. balja, och hur mycket jobb ligger det i att byta?

/Jaosef
 
R

Robin

Enkelt att laga också, fram med varmluftpistol och typ spackelspade el liknande.
Bara att värma på tills plasten blir varm nog att du kan "spackla" över sprickan på ett snyggt sätt.
Håller lika bra som om det inte hade varit någon spricka där.
Glöm dock inte att göra samma sak både på in och utsida för att eliminera sprckbildningen totalt.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Tack för tipsen! Grejen är att sprickan inte sitter mitt under, utan lite på sidan, lång är den också, kanske kring 25 cm. Jag har även en annan lite halv-ful spricka så det känns som att det är dags att byta ut den helt och hållet. Så mina frågor kvarstår ang ny balja.
 
R

Robin

Tack för tipsen! Grejen är att sprickan inte sitter mitt under, utan lite på sidan, lång är den också, kanske kring 25 cm. Jag har även en annan lite halv-ful spricka så det känns som att det är dags att byta ut den helt och hållet. Så mina frågor kvarstår ang ny balja.
Har själv haft en spricka som började vid lyftbågen, gick nästan rakt ner mot botten av buken, därefter upp mot dämpartornet och sedan horisontellt med dämpartornet utåt igen. Lagade denna på detta sätt och det har hållt utmärkt.

Ny balja bör ju inte vara några problem att hitta begagnat och tar väl ca 1-2h att byta, Inget behöver lossas för att byta balja annat än huven då och trailingarmarna från fästet i chassi.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Har själv haft en spricka som började vid lyftbågen, gick nästan rakt ner mot botten av buken, därefter upp mot dämpartornet och sedan horisontellt med dämpartornet utåt igen. Lagade denna på detta sätt och det har hållt utmärkt.

Ny balja bör ju inte vara några problem att hitta begagnat och tar väl ca 1-2h att byta, Inget behöver lossas för att byta balja annat än huven då och trailingarmarna från fästet i chassi.
Jag blev genast lugnare nu när du sa att det endast går på 1-2 h! Jag gör så att jag ringer runt till lite skoter-skrotar och frågar efter en balja. Vet du om det är svårt att få tag på tillhörande dekaler? Eller kanske följer med om man köper balja...
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag bytte balja på en lynx 670 bigpipe (g-type) o det va ett J***A popnitande, va helt slut i händerna, då dessa nitar till baljorna är riktigt hårda, har för mig dom va dyra oxå, kanske rostrfitt är hårdare?
men som sag va det går hyfsat fort men du får nog lossa lite mer än huv och trailingarmarna då en buk INTE är förborrad (den va då inte det) så du kan passa in o borra hål i baljan efter de gamla va iof 2 år sen så minnet kan juh svikta lite såhär på gamla dar :p


ser nu du ska köpa begagnat,, ja då finns det hål redan =P missa det i din text
 
Last edited:
R

Robin

Huv och lossa trailingarmarna från bakre fästet i chassit ÄR det enda man behöver lossa på, samt då förstärkningen i fronten på buken, och pipa/slutburk.

Nitarna är ju det minsta problemet att få bort, borra med 5mm borr, om dom börja snurra så är det ju bara hålla emot på insidan med polygrip, underlättar ju mkt om man är 2 men det går att göra ensam också, har själv bytt edge buken 3ggr.

Därefter montera på trailingarmarna igen samt förstärkningen så sitter buken på plats och det är bara att börja borra hål i buken och slänga i nya nitar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
mm det jag syftade på "bara" förstärkningen pipa slutburk, sen kan man hoppas på att nitarna under inte snurrar för dom får du då inte tag på med nån polygrip, men hoppas det löser sig åt dig... men 2 timmar glöm det, isåfall ska du ha gjort det ett par ggr....
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Ja, jag kommer att lämna in den till någon kunnig person. Tack för svaren iaf!
 
R

Robin

mm det jag syftade på "bara" förstärkningen pipa slutburk, sen kan man hoppas på att nitarna under inte snurrar för dom får du då inte tag på med nån polygrip, men hoppas det löser sig åt dig... men 2 timmar glöm det, isåfall ska du ha gjort det ett par ggr....
Jodå, du får tag med polygrip på varenda lilla nit hur lätt som helst om de börjar snurra, tro mig, been there done that på exakt samma grejer.
Du borrar ju på nitens huvud och håller tag i niten med polygrip på andra sidan dvs nitens "kropp".

2timmar tog det nog sist jag bytte buk, då med motor och allt i monterad osv, första gången ca 1timme, då med ett rent chassi, men massa mätningar eftersom det då var ett indy chassi jag monterade edgebuken på.

Lämna in det tycker jag känns väldigt onödigt, har du bara en en standard verktygsats (gärna tum), en borr och nittång så fixar det det lätt själv.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jodå, du får tag med polygrip på varenda lilla nit hur lätt som helst om de börjar snurra, tro mig, been there done that på exakt samma grejer.
Du borrar ju på nitens huvud och håller tag i niten med polygrip på andra sidan dvs nitens "kropp".
Det jag säger om du läser så de som sitter under hur ska du komma åt dom med en polygrip då "kroppen" på niten sitter inuti skotern under motorn?? eller sitter dom vid styrspindeln?? rätta mig om jag har fel. sen givetvis fixar du det själv.. att lämna in den för det känns som bortkastade pengar....
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Har tittar runt, finns inte på någon av skrotarna tyvärr, så det blir att köpa nytt. Någon som vet någon sida där man kan köpa en balja ny?
Har Googlat, men hittar 0. Polaris hade, men dom är sjukt dyra, så tänkte om man kunde komma undan billigare från annat företag.
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Jag har sökt både bland annonser och på diverse skoterskrotar. Ingenstans finns en blå balja till Edge 600 - 02! :(
Jag vet om en som har en balja, dock så vet jag itne vilket skick den är i.
Återkommer med Pm.
Föressten, varför inte köra med den du har? och bytta till en ny när du säljer?
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Jag vet om en som har en balja, dock så vet jag itne vilket skick den är i.
Återkommer med Pm.
Föressten, varför inte köra med den du har? och bytta till en ny när du säljer?
Låter bra! Men fort ska det gå, har nämligen beställt en ny, så jag har bara några dagar på mig att ångra mig.
Den är för sprucken, sprutar in snö i motorrummet då jag kör i lössnö.