Spruckna insugsgummin!!

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Kom just hem från en skotertur och såg detta :argh: Två stora sprickor på båda insugsgummina!:mmph:

Så.. Vågar man köra på dessa? På insidan syns det ingenting av sprickan men sprickan kanske kan sprida sig innåt?
Man skulle kunna köra på dom och spruta startgas på dem varje efter varje gång man har kört men det är ju också riskabelt.
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
har du provat spruta startgas på dom nån gång?(medans skotern är igång förstås :p) om du inte gjort det, gör det. Ökar tomgången så leta rätt på lite lim till gummi. sen limmar du bara sprickan. Håller ett bra tag, jag vet en kille som gjorde så utan några som helst problem i minst.. ja inte vet jag 100mil? (och då hade han sprickor rätt igenom) så prova med det :)
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Var ner på motorrenoveringen nyss. De rekommenderade att borra cylindrarna för det var vändkanter och några små repor. Så... Skulle få tillbaka grejorna nästa vecka.
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Nu är kolvarna bytta.
Borrade båda cylindrana och köpte två nya kolvar + packnings sats.

:becky:

:becky:

:becky:
Och nu blir det inkörning...:push:
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
härligt med nya kolvar! bytte på min förra veckan med:D ahr hunnit köra med mina ca 15 mil är det nån som vet hur länge man ska köra in ett par kolvar ? :p
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
då jag gjorde motorrenovering på min cobra enduro-94 så lyfte jag upp nålerna i förgasarna å lite extra olja i tanken.. körde in den ungefär som den skulle va ny.. tog det lugnt i ungefär 10-15 mil, sen börja jag gasa lite mera (lite fullgas repor ibland) och ungefär kring 20-25 mil så ställde jag tillbaka nålerna i ursprungsläge å sen blev det mer å mer fullgasningar...

MEN BARA FÖR ATT JAG GJORDE SÅ ÄR DET INTE SÄKERT ATT DU SKA ELLER GÖRA SOM JAG!!!!
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Tips!
"Chimsa" under luftburken med gummimatta eller liknande så att den inte
hänger i förgasarna = längre livslängd på "gummina"

Och vulktejp låter som ett skämt:)
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
vulktejp är inget skämt, dock inget som jag provat på skoter. Cross funkar det på, och principen är ju densamma så det borde funka på skoter med ;)
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Okej men placeringen på sprickan gör att det blir svårt att tejpa.
Jag har satt dit sittunderlag bakom luftburken så den sitter stadigt med det hade inte förra ägaren. Därför sprack dom.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Någon som provat smörja gummina med glycering med jämna tillfällen och faktiskt upplevt längre livstid eller att dom iaf sett fräsch ut en längre tid?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
annars brukar man limma med liquisole.. blir stadigt men inget är stadigare än ett par nya förgasargummin och säkrare.. bättre med nya än att fuska med halvlagade gummin.