Squish!?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Håller på att trimma en STORM motor och funderar nu över squishen....

Läst runt en massa men tycker det blir lite väl rörigt....

Mål är alltså som jag fattat är att man ska minska mellanrummet mellan kolvtoppen och squishen... men hur mycket???

Tänker så att ifall jag har säg 1,80mm.. tar av det till 1mm då borde ju kompet bli ruskigt högt?

TIPS mottages gärna så jag vet vad jag ska plana/fräsa av dem!
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Schuish är som du redan läst och förstått, en djungel.
Alla motorer ska ha olika. Alla trimmare jobbar med lite olika filosofier vad gäller just schuishmått och schuishband.
Storlek på bandet och höjd på måttet.

Generellt vid planing av toppen så minskar man schuishmåttet. Detta ger samtidigt en högre kompression, då förbränningsrummet minskar.
Ett snävare schuishmått ger en rappare motor. Men samtidigt känsligare.
Men en standard motor har rejält med schuishmått, det finns, så det räcker och blir över. Om det i vart fall handlar om en 10 år gammal skotermotor. Dagens motorer är en annan sak. Där ligger man lite snävare i toleranserna.

Enligt din profil så bor du i Luleå. Snacka med www.mtnprod.se han finns i Gäddvik.
Han kan hjälpa dig så att du förstår hela sammanhanget. (Läs. hans filosofi)
För oavsett om han har rätt eller ej enligt andra som Tikka, PF, Mulle m.fl.
Så är han utbildat att utbilda andra i teknikens irrgångar. Du blir defenitivt klokare av att lyssna, dessutom vill han hjälpa.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mät upp squishen och kompressionen vilket är både roligt och intressant , först då kan man optimera förbränningsrummet , eller så pratar du med någon som har erfarenhet av stormtrimmning exempelvis mulle , är det för jobbigt å du vet att motorn är std kan man alltid ta ett par tiondelar ex 0,25 mm (speciellt på gamla maskiner) lite oseriöst anser jag dock , Alf har skrivit en bra teknik artikel i en gammal SR om ämnet (får man skriva så?)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjena här hade det kommit in flera fina svar :)

Förstår till fullo att det ska vara olika "squish" på olika motorer....
Tanken för mig med att ändra Squishen är inte att super optimera utan bara göra det bättre än orginal! ;)

Forskar för fullt och märker att man får nog ta och ringa ett par samtal för att komma till rätta med detta komplicerade ämne.....

Återkommer med svar................