SRV -84 Dör vid 1000v/min

3 jan 2009
5
0
1
Tjenare jag har en Yamaha SRV 540 -84.

Problemen började komma i mitten av förra vintern. På höga varv så fick den avgassmällar. Skotern verkade även dricka mer bensin än vanligt. Efter ett tag så slutade den även att pumpa bensin från tanken till förgasaren. Detta försökte jag åtgärda genom att byta ut membranen i bensin pumpen, men det det kom ändå ingen bensin. Vid den här tidpunkten fungerade fortfarande skotern om man blåste tryck i tanken så bensinen komm fram till förgasren.

Efter att jag tagit upp förgasaren och rengjort den lite så kom nästa problem

När man startar skotern så går den ganska bra på tomgången, men när man trycker lite på gasen så att den varvar upp till ca 1000v/min så beter den sig som om man hade tvär vridit av tändningen. Om man sedan släpper på gasen så stannar den på tomgången. Det är möjligt att varva upp den över 1000v/min om man lirkar lite på gasen mellan 800-1000v/min och sedan tvärt trycker fullt å riktigt snyter ur den. Men släpper man endast lite på gasen i detta läge så dör den och sjunker ner under 1000v/min.

Vad skulle kunna vara fel? :stupid:
 

fetburk221

Medlem
2 feb 2009
24
0
1
vännäs ;)
har samma problem på min sr540 - 84 , den misständer på låga varv (smäller) och jag upplever också att den drar bränsle! men kolla kylplåten (mellan motorn och djuddämparn) på skotern den brukar ofta spricka (kan dra in luft där)