Srx 700 -00 Går på två cylindrar vid låga varv

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Tjatja! Både nybliven medlem här och nybliven skoterägare!

Köpte mig en srx 700 -00 för några veckor sen. Måste säga att skotern ser väldigt välhållen ut och motorn hade inte gått särskilt långt (500 mil). Jag märkte nu när jag sänkte tomgången för att ställa in spelet på avgasventilerna att motorn lät ovanligt knackig, jag avgjorde genom att känna hur varma cylindrarna blir och hur blöta tändstiften var att cylindern närmast variatorn inte går på så låga varv. Direkt när man höjer tillbaka tomgången över kanske 1500 varv så går den som den ska, men inte under, och särskilt inte när den är kall. Jag har mest hållit på med encylindriga motorer, så är van vid att den antingen går eller ej! Någon som har tips på vad som kan orsaka detta egentligen ?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Testa att byt stift! (antar att du gjort det..)
Kolla efter sånt man kollar först, tex tändhattar mm
låter som de evnt. kan vara tjuvluft
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Beter sig lite som att den kan tjuva luft på den cyllen.
Min betedde sig liknande när pto-packningen var trasig.
Gick som en potta på låga varv för att sen vakna till liv på högre.
 

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Jo jag har köpt en uppsättning nya tändstift utan någon större förändring, gnistan finns men kan inte riktigt avgöra i dagsljuset om den skiljde sig från de andra.

Pto-packning, vars sitter den ? :p
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
PowerOutTake = vevaxeln på vänster sida
alltså packboxen mellan block o vev på vä sida
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Eller så är det så enkelt som skräp i ett av lågfartsmunstyckena. På sambons 600 trippel blev det så lite då och då fast har för mig den gick dåligt till mer än 1500 varv iallafall men efter en rengjord tank och ett extra bränslefilter har de fungerat utan problem.
Prova ta lös alla munstycken och blåsa rent med tryckluft?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.645
803
113
Kramfors
Kolla även så inte trottel är lägre på den cyllen ,,,,,,,,,,,DVS kolla att alla trottlar hissar lika mycket.
Kolla även så inte reedventilerna är trasiga i den cyllen.
Kolla även tändhatt/kabel så inte det är så enkelt att gnistan sviktar på den cyllen.
Packboxar och insugsläkage kollar du med motorn igång och startgas . Se bar5a till att du har såpass hög tomg att den cylinder är igång vid läkagekoll med statgas!!

Annars lät igenslaget munstycke troligt (lågfart)
 

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Tack för alla tips !
Får försöka gå igenom de saker som nämnts. Blir nog att kolla upp förgasaren först, kanske ta lite tryckluft och blåsa rent som sagts.
Föregående ägare hade bytt ut både insugsgummin och packboxar, så jag hoppas på att den inte ska kunna ta tjuvluft. Men det skadar ju aldrig att spraya lite startgas för att vara säker !
 

joralv

Ny medlem
5 nov 2008
2
0
1
Karlskoga
Hadde samma problem som du verkar ha. Jagg hann skjuta några kolvar repa cylinder byta x antal stift tändhattar kablar samt rengjort samt ställt in avgasventilerna.Sökte på forum men fick inget svar. min maskin hadde nog rullat ca :1000 mil. så till sist lyfte jag på svänghjulet. Kommer inte riktigt ihåg men du har 3 st possitioner på svänghjulet som pickupen skickar tändström till stiften. Har för mig att det satt metallspån på svänghjul lr pickuppen ( Magnetiskt) varvid tändningen blir knas. Den gick bra på fullvarv ibland. Mitt elsystem var aldrig öppnad tidigare syns på skruvarna 6-kant med grön beläggning. Testa det kostar inget.