Srx 700 drar vid tomgång

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Vi var ute en sväng idag, och när vi skulle vända om så märkte jag att den drog på tomgången. Om man håller inte bromsen så känner man efter nån sekund att variatorn släpper och den slutar dra, men direkt när man kommer upp i dragläge så vägrar skotern frikoppla om man inte nyper åt bromsen ett tag. Är det primären som är paj ??? Kan för övrigt inte se något som ser annorlunda ut vid första titten, växlar som den ska annars !
 

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Jag Var ner och kollade nu, och det ser helt klart ut som att sekundären har glidit längre ut, alternativt att primären glidigt längre in !? Att remmen ligger och tar mot sidan av primären i grundläget. Hur kan det komma sig ???
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om remmen ligger för högt i sekundären så ligger remmen an i primären.
Det kanske också kan bero på felaktigt avstånd (i båda ledder) mellan primär - sekundär.

Mät o kolla vilka värden som är korrekta, brukar stå på variatorskyddet.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Prova med att tvätta primären med T-dojja....Brukar fastna gummirester längst ner vilket leder till att variatorn drar tidigare än normalt....Annars är det nog bussningarna eller glidklackarna som behöver rengöras med dojja.....Inte smörja då fastnar mer gummi och skiten slutar funka som den ska....Omöjligt att det är någe fel på sekundären.....
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ta och börja med att kolla secundären och bussningen och glidklackarna. sedan testar du att spänna åt secundären till 180 grader, lägg fjädern i hål tre i skivan sen övre piggen i 6:ans hål. sen kollar du primären, glappar den i sidled så är det bussningen som måste bytas och jag rekomenderar starkt att inte sätt pirat. srx:ens motorstöd sitter stumt mellan motor och chassi så motorn går inte att flytta upp och ner på variator sidan. bara på växelhus sidan. så mest troligt så sitter motorn snett och det är ingen svårare match att få den rak. har lyft in och ut srx motorer nåra gånger.