SRX eller MountainMax eller Vmax XTC?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej på er!
Åker Ski-Doo Gr Touring (husbuss) just nu men har börjat snegla på grannens SRX 700. Det är ju en helt annan finish på Yamahas grejor om man säger så...och japanskt är driftsäkert, iaf när det gäller bilar.

Krav: fjädring har högre prio än jättemycket motor. Dubbeldyna (men det finns ju att eftermontera). Gärna back, verkar finnas som tillbehör på alla tre. SKa funka någorlunda att dra pulka med på led.

Prisnivå: ca 35 kkr.

Vilken modell skulle nu rekommendera?

Jag såg även i skoterguiden här snowmobile.se att det verkar vara olika hk-antal i 700-kubikarna i SRX, MM och Vmax XTC. Vad skiljer?
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Mitt råd & tips är Mountain max!

En MYCKET bra allround maskin som är bra på mkt men inte bäst på ngt. Svagheterna på den har väl varit mattan som fort blivit sliten. Så kolla den noga. Ingen nackdel om den är förlängd till 365cm istället för orginal 358cm. Då 365cm är lite lättare & få tag i.

De som skiljer motorerna åt är:

SX, SXR, XTC, Mountain max har alla en Trippel 700 motor med enkel pipa på ca 110-115 hk

SRX:en har en 700 motor med trippelrör samt lite annat den snurran ger kring ca 140hk

Fjädringsvägen är större på SXR & Mtn Max om man jämför med tex SRX.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Måste det vara Yamaha? Visst, det är en driftsäker skoter. Men tripplarna är mycket tung! Skulle satsat på V-Max -00 DLX är dubbeldyna, elstart och back på den! Annars om andra märken vore intressant skulle jag valt en Formula DLX -00 och uppåt. Dubbeldyna, elback(?)
 
W

w3stman

Ska det vara i prisklassen runt 35 tusen som du säger så vill jag rekomendera sxr 6 eller 700. Anledning: Jo, längre dämpningsväg, pålitlig motor och skön att köra. Jämför du med SRX så har SXR både längre dämpningsväg, bättre dämpare och har faktist mycket bättre djupsnöegenskaper men den är endå rolig att leka med i jämförelse med Mountain Max som är ganska klumpig och går inte alls bra i led.

Jag valde just mellan dom där skotrarna och har kännt skillnaden så jag rekomenderar av egen erfarenhet SXR.:eek:
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Och vad är det för fel på en venture 700?
fullrustad från start, tung som s... men vadå.....
ska man ha en vass touring från yamaha för 35k så finns det ju några srx mountain kvar med back och dubbeldyna, dyker dock inte upp så ofta, fanns ju 16st bara...fast yamaha är ju ganska dyra om man jämför med andra maskiner från samma år, tycker dock själv att det ofta är värt det.
http://www.blocket.se/vi/14677369.htm?ca=11_s hoppla hej 01 kom plastskidorna...
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Hej. Har själv vmax xtc 700 som jag är mycket nöjd med. Den duger till det mesta. Liknande fjädringsväg som sxr. Drar själv pulka med min och det är inga problem. Denna är ju en äldre modell så den ligger ju billigare i pris. Mellan 25-30 tkr ligger nog ett bra exemplar.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tycker du ska välja någon utan dessa:sxr 700/mm700/xtc 700/dx 700 eller venture
vilken av dom du vill ha är ju en smaksak men jag hadde valt mountainmaxen.

har haft en v-max dx 700 -01 och det var en fin skoter som funkade att leka med.
om du har haft en ski-doo två cyl så kommer du absolut gilla effekten på ca 115 hkr.

sxr/xtc/och dx skulle jag vilja säga är ganska snarlika.

venture finns ju också.varför inte köra en sportig touring 700 direkt?

men en mountainmax med dubbeldyna hadde blivit mitt val eftersom jag gillar att köra utanför leden men kör du mycket led så tycker jag faktist du ska köpa en venture 700.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Måste det vara Yamaha? Visst, det är en driftsäker skoter. Men tripplarna är mycket tung! Skulle satsat på V-Max -00 DLX är dubbeldyna, elstart och back på den! Annars om andra märken vore intressant skulle jag valt en Formula DLX -00 och uppåt. Dubbeldyna, elback(?)
Att tripplarna skulle vara mycket tunga är en kraftig överdrift. I jämförelse med maskiner som släppts samtidigt med dem är skillnaden försumbar för alla utom rena tävlingsförare.

//R
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ska det vara i prisklassen runt 35 tusen som du säger så vill jag rekomendera sxr 6 eller 700. Anledning: Jo, längre dämpningsväg, pålitlig motor och skön att köra. Jämför du med SRX så har SXR både längre dämpningsväg, bättre dämpare och har faktist mycket bättre djupsnöegenskaper men den är endå rolig att leka med i jämförelse med Mountain Max som är ganska klumpig och går inte alls bra i led.

Jag valde just mellan dom där skotrarna och har kännt skillnaden så jag rekomenderar av egen erfarenhet SXR.:eek:
Har åkt en del SXR700 och cirka 700 mil Mountainmax och jag kan då säga att man får ljuga rätt rejält om man ska kalla mountainmaxen för klumpig och att den inte alls går bra på led. Det är verkligen ett helvete att bli av med någon på en mountainmax som jagar en efter led. Med likvärdig effekt och med lite knixig led så vill jag påstå att det är mer eller mindre omöjligt. Det du vinner i kurvorna tar mm:en igen i acc och broms pga matta och bättre utväxling. SR och snowmobile har gång på gång på gång utnämnt MM700 till mest allsidiga skoter och verkligen berömt den för sin smidighet så att kalla den klumpig handlar nog mer om att personens körsätt inte passar med skotern.

Mvh R
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Har åkt en del SXR700 och cirka 700 mil Mountainmax och jag kan då säga att man får ljuga rätt rejält om man ska kalla mountainmaxen för klumpig och att den inte alls går bra på led. Det är verkligen ett helvete att bli av med någon på en mountainmax som jagar en efter led. Med likvärdig effekt och med lite knixig led så vill jag påstå att det är mer eller mindre omöjligt. Det du vinner i kurvorna tar mm:en igen i acc och broms pga matta och bättre utväxling. SR och snowmobile har gång på gång på gång utnämnt MM700 till mest allsidiga skoter och verkligen berömt den för sin smidighet så att kalla den klumpig handlar nog mer om att personens körsätt inte passar med skotern.

Mvh R
Word!

Har oxå kört Mountain max och den kan inte anklagas för att vara klumpig. Åter till topic: rekomenderar en mountain max med dubbeldyna, fin dragmaskin samt bra komfort. Mycket bra framkomlighet!
 
W

w3stman

....att kalla den klumpig handlar nog mer om att personens körsätt inte passar med skotern.

Mvh R
Kan mycket väl stämma. Har fått intrycket men kanske inte stämmer då.

Sen va de snack om Venture och vi har en Venture 600 triple i familjen och tycker den går riktigt friskt för att vara en touring. Inga problem att komma upp i hundra på kort sträcka :rolleyes: Jämför då med en 5 år nyare Polaris 550 Edge Touring som knappt kom upp till 100km/h.
 

ante1970

Medlem
18 nov 2004
46
0
1
skulle helt klart välja SRX. har själv en 00. den går underbart. ruggigt snabb + att den tar lite bensin. lugn körning ca: 1,5l/mil. inte dåligt för att ha 145hk. kan nämna att den är höjd som en SXR. kanonmaskin. ta den och montera venturedyna på.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Akta dig för tidigar SRX då dom hade problem med vevslängen. Köper du en sån var säker på den är svetsad. Har för mig att dom ändrade det -00 så... efter det bra köp :)Ska du ha allround köp MM. Eller SRX MM som fanns -98 :)