SRX-SXR Skillnad?

Lunken71

Aktiv medlem
28 dec 2007
68
0
6
52
Forshaga
En kompis funderar på å inhandla en Yamaha -00 -01 -02 nånting för typ max 30000! Vad är skillnaden på dom två? Vad ska man tänka på, problem etc...
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Sxr= bättre fjädring, singel pipa

SRX= trippel Pipor original men dock lite sämre fjädring

Har hört om folk som köper SXR och tar SRX pipor till dem eftersom de redan har fjädringen..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är väl 140-150 i SRX och SXR runt 112 typ.
Går att fixa fjäderingen på SRX, tror det finns tom färdiga kit.
Annar bara jaga dämpare och framvagns prylar från SXR.
Köp inge äldre än 2000.
 
W

w3stman

Sxr= bättre fjädring, singel pipa

SRX= trippel Pipor original men dock lite sämre fjädring

Har hört om folk som köper SXR och tar SRX pipor till dem eftersom de redan har fjädringen..
Inget som passar rakt av om det var så du menade? För du får modda om en hel del för att få på SRX-pipor på en SXR. Inte ens huven går att stänga.

Har kört både SXR och SRX i min korta karriär. Har testat 2 olika SRX:ar, båda med 38mm hk-matta, 2" styrhöjare och lite annan mumma men det var ingen skoter som riktigt föll mig i smaken förutom motoreffekten då.

Började därför att kolla på SXR istället som jag direkt kände var bättre anpassad för mig och min körning. Största skillnaderna man kände efter en hel dag på en SXR och man sedan bytlånade en stund med en SRX-ägare var:

*SRX:en känns sjukt mycket tyngre och får verkligen jobba sig fram även fast den hade 38mm mattan i bara är cirkus 2dm lössnö.

*Mycket rappare SRX på leden

Största skillnaderna om man tittar på skotrarna:
- Avgasportar SRX (lägre bensinförbrukning och lite rappare)
- Över lag högre och bättre fjädring på SXR
- Trippelpipor SRX, Enkelpipa SXR (Effektstrypande med enkel)
- Orginal cirka 145hk SRX mot SXR på ungefär 110hk

Och nu när jag säger att den känns sjukt mycket tyngre så menar jag det. Och det är mina åsikter av egna erfarenheter. Bytet skedde efter cirka 5 timmars körning på min egna SXR och hoppade rakt över till en SRX.

För att tillägga är att jag har 32mm matta på min SXR också. Mitt råd till dig som tänkt köpa en Yamaha, köp hellre en SXR så du redan har fjädringen och byt sedan till trippelpipor, variatorkit och lite annat gott gott än att behöva bygga om hela skiten för att få till bra fjädring och djupsnögång. :rolleyes:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Är man inte rädd för att mickla lite så är SRX helt klart bästa valet. otroligt underbar motor och med lite modd så går den även köras stenhårt med.

I min SRX sitter just nu: Fox clicker dämpare (46cc) i framvagnen på ett par egen byggda trailingarmar, SLP PP skidor, Firecat F7 boggie samt matta, kylning ombyggd upp i tunneln, Breddade/kortade fotsteg samt vrålförstärkta.
Omkapad tunneln samt skrotat bakre kylarn, allmänt lättad/förstärkt.

7" höjjare samt Sno X race bar styre med sportech handkåpor.

Så som sagt vill man går det att få en SRX RIKTIGT rolig.
 
W

w3stman

Är man inte rädd för att mickla lite så är SRX helt klart bästa valet. otroligt underbar motor och med lite modd så går den även köras stenhårt med.

I min SRX sitter just nu: Fox clicker dämpare (46cc) i framvagnen på ett par egen byggda trailingarmar, SLP PP skidor, Firecat F7 boggie samt matta, kylning ombyggd upp i tunneln, Breddade/kortade fotsteg samt vrålförstärkta.
Omkapad tunneln samt skrotat bakre kylarn, allmänt lättad/förstärkt.

7" höjjare samt Sno X race bar styre med sportech handkåpor.

Så som sagt vill man går det att få en SRX RIKTIGT rolig.
kan tänka mig att den skotern är kul att köra faktist, men som sagt så blir SRX:ar roliga om man skruvar om den lite men i orginalutförande rekommenderar jag SXR, som jag själv valde mellan de skotrarna.
 

rbh

Ny medlem
8 dec 2008
2
0
1
Vad är skillnaden på SXR, SRX

Hoppas snart bli skoterägare men vad är det för skillnad på Yamaha SXR och SRX årsmodel kring -99 -00?
Jag kommer att åka led mest vilken är bäst?
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Sv: Vad är skillnaden på SXR, SRX

Tja du bägge är ju ledsmiskare utan dess like men SXR är något högre än SRX:en, så det är väl det man kan säga om dom i korthet
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Sv: Vad är skillnaden på SXR, SRX

En liten parentes där just när det gäller skillnaden i motorn mellan -99 och -00 är att på -00 och framåt så drivs impellern (den som pumpar kylvätskan runt i systemet) direkt via vevaxeln via ett "snedkugghjul" (vet ej korrekta namnet) där drevet på axeln som går mellan vevaxeln och impellern är fräst i ett stycke men på årsmodell -99 och tidigare så är "snedkugghjulet" pressat på axeln vilket i extrema fall kan börja slira och det gör att impellern slutar snurra fast motorn går och kylningen upphör eller minskas drastiskt.

Alltså är årsmodell -00 mer driftsäker när det gäller just detta.

Vet att detta gäller SXR motorn (Vmax, MM, mfl...), dock osäker på hur SRX motorn är konstruerad.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Sv: Vad är skillnaden på SXR, SRX

köp en srx 700 -00 dom går nå ruskigt bra!! min granne hade en sån förut
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Sv: Vad är skillnaden på SXR, SRX

Om du vill köra mkt led och också kunna vika av leden ut i snön lite så köp en sxr 700, om du bara ska köra led och sjukt fort och vill ha riktigt med motor så köper du srx 700!

Sxr är också högre i boggie,bättre/längre dämpnings väg med mera och ligger på 110-115hk nånstans där imellan och 3-1 system.

Srx är bara till för ett ändamål typ, "lakeracer" går ruggit fort och en stadig motor som bara F*N, den har 145-150 hk och triple pipor standard.