srx700 vs zrt800

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Tänkte byta upp mig från min Yamaha GP 440 -79 och står i valet och kvalet mellan en Yamaha SRX 700 -99 och en Arctic Cat ZRT 800 -99 eller -00. Vet inte om det är någon större skillnad annat än grönfärgen mellan Arctics 99 o 00 men tycker -00an ser lite fräckare ut. Har aldrig kört någon av dessa modeller utan hoppas på lite synpunkter från er!

Båda verkar ha som nackdel att de är tunga och först o främst ledskotrar men det är en ledskoter som jag är ute efter. Vill naturligtvis kunna vika utanför spåret utan att fastna men det är väl bara att hålla uppe farten... Någon som vet om kvaliten skiljer åt mellan dessa märken eller kanske har ett tips på annan liknande maskin?

Mvh

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Zrt 800 -00 har 32mm kammar original och den skottar sig fram riktigt bra i snön.
Jag har själv ägt en sådan och jag var mycket nöjd med denna maskin.
Jag tror att den är mer allround än vad yamahan är.
Den är mer en ledsmiskare med racingstuk. Så det beror på dig vad du är ute efter.

Däremot så tycker jag yamman har skönast ljud av alla tripplar.

E

Ej medlem/Inloggad

Tänk på kvaliten

En sak är säker Srxén har MYCKE bättre kvalite än Zrtén

E

Ej medlem/Inloggad

Verkar vara dött lopp men för mig lutar det åt Arcticen... Någon som har tips på vad man ska kolla speciellt på, finns det några standardfel man ska akta sig för?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Försök vara lite ödmjuk inför ditt köp.. Det är lätt att stirra sig blind vid första ögonkastet.
Ta dig tid att kolla upp den och ta med dig en kompressionsprovare
Ställ mycket frågor så märker du samtidigt om säljaren verkar pålitlig

Det sitter renoveringsbara foxdämpare runt om. Efter 300 Mil börjar det vara dags för renovering. Verkar dom fräscha? Om inte så har du prutmån.
Renovering kostar mellan 4-600 kronor per dämpare.

Eftersom min var problemfri så har jag ej några övriga synpunkter.

Hittar du en fräsch maskin så blir du garanterat nöjd

E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
En sak är säker Srxén har MYCKE bättre kvalite än Zrtén
Det betvivlar jag , har två polare som haft en SRX 700 - 98 & 00 .
SRX 00:an skar en gång & -98an skar 3ggr under en säsång.
Enligt dom så blir det ingen fler srx 700 iallafall.Nu kör dom båda F7 och är jätte nöjda :)

E

Ej medlem/Inloggad

Det betvivlar jag , har två polare som haft en SRX 700 - 98 & 00 .
SRX 00:an skar en gång & -98an skar 3ggr under en säsång.
Enligt dom så blir det ingen fler srx 700 iallafall.Nu kör dom båda F7 och är jätte nöjda :)
Bara för att deras skotrar skar så behöver det inte vara skoterns fel.
Har dom varit och fifflat med motorn som verkar vara så himla populärt
nu för tiden. Alltså skit bakom styret!

Ang skotervalet så skulle jag rekommendera Arctic:en, båda är
fina skotrar, men srx:en gillar helt enkelt inte för mycket snö.

Lycka till med köpet!

E

Ej medlem/Inloggad

Bara för att deras skotrar skar så behöver det inte vara skoterns fel.
Har dom varit och fifflat med motorn som verkar vara så himla populärt
nu för tiden. Alltså skit bakom styret!

Ang skotervalet så skulle jag rekommendera Arctic:en, båda är
fina skotrar, men srx:en gillar helt enkelt inte för mycket snö.

Lycka till med köpet!
Klart som fan att det är skit bakom styret som det oftast är när saker går sönder.Men man blir så less på att höra att det typ bara är Actic Cat som går sönder när det är alla skotrar som *****s.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Allt blir så färgat. T.ex. upplever jag det som att de allra flesta som man ser med trasiga maskiner efter lederna åker Polaris. Men det måste ju inte betyda att de är sämre.

Själv föredrar jag ski-doo/Lynx. Men Arctic-cat har ju Suzuki motorer och de har väl inte varit kända för att vara dåliga i andra sammanhang? Så varför skulle de bli sämre än andra i en snöskoter?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hehe stämmer, ihelgen så var vi ett gäng polare som va ute på en liten tur. Det hela slutade med att 3 Polaris skotrar stod kvar i skogen och dem lär töa fram ivår :) Jag tror/vet att det spelar ingen roll vilket märke man äger så måste man skruva säkert någon gång om man inte kör som min farmor..det är som del av ägandet av skoter :(

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Egentligen spelar inte märket nån stor roll, det är bara smaken och hur märkestrogen man är som avgör. Allt går sönder nån gång och det beror mycket på vem som har och har haft skotern.
Man ska gå efter vad man vill köra nånstans och vilken som passar en själv bäst. Att gå efter märke funkar inte nu längre när i stort sett alla håller lika bra.

Men till topic: Jag tror nog att srx'en är en bättre skoter. Byt matta och höj boggien så går dom faktiskt bättre i lössnö än vad alla säger. Dock är skidorna ingen höjdare på dom när dom har en tendens att skära igenom hela tiden.. Sen går dom bra som satan! Dock sämre fjädring än arcticen men dom går ju att byta om man ids kosta på det..

//Peter

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Byt matta, höj boggi, kosta på fjädring!!!!!
Är det vad som krävs för att få yamman att konkurera med zrt´n:confused:

Känns som att man sparar en hel del slantar på att köpa Arcticen.
Dessutom slipper man alla trista utmattnings blemmor på den blåa buken.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Varför inte prova bägge och se vilken som smakar bäst?SRXen har sina för och nackdelar, det har även ZRTn. Men i slutändan så är det föraren som bestämmer vad som känns bäst, inte nån polares polare som antagligen har en helt annan åsikt än en själv.