Ställa in iq r

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Köpte mig ny skoter igår, mycket nöjd med den.

Men den gick jäkligt fett igår, satt 460 munstycke i den då.
Gick ner till 430 idag, den går betydligt bättre men när man trycker fullt går den småbluddrigt i en liten bit innan det försvinner.

Ska jag gå ner mer i huvudmunstycke eller är det något annat jag ska göra?
Folket som kör iqr här har runt 410-430 munstycke.

Stiften ser ut såhär.
 

yamahasx

Välkänd medlem
10 feb 2009
158
0
6
450 ska du ha för friåkning hemma. stiften ser bra ut.
vad har du tändningen på?
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
450 tvivlar jag på att jag ska ha i, måste ha mindre än det.
Tändningen är på D och jag kör såklart endast 98 oktan.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Har samma årsmod som du. Det sitter också 430 i min. 460 är orginal. När man trycker fullt så har jag inte hört nåt blödder men jag har inte lyssnat så noga heller. Det känns som att jag kan gå ned till 420/410. Men enligt dina stift så tror jag inte att man ska ned nå mer, möjligtvis 425.
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Det är möjligt att de inte låter nått blödder i min heller, men de känns precis som det när jag trycker full gas, och som sagt så är det bara en liten liten stund.

I min rev 440 ja hade förut körde jag på vitare stift än sådär för att den skulle gå riktigt och det var inga problem alls, men jag vet ju inte hur känslig IQr:en är jämfört med rev:en.
 

yamahasx

Välkänd medlem
10 feb 2009
158
0
6
430 har dom som tävlar iaf. det är för snålt för att köra hemma bara. drygt och hålla på att byta kolvar så ofta.
hur många timmar har kolvarna gått? kollat kompen?
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
430 har dom som tävlar iaf. det är för snålt för att köra hemma bara. drygt och hålla på att byta kolvar så ofta.
hur många timmar har kolvarna gått? kollat kompen?
jag har en skotercross motor i min maskin och den har jag 410 i och går hur fint som helst och har även gyllenbruna stift!
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
För det första så är det faktiskt olika från maskin till maskin vilket munstycke som funkar, och 450 i min är inte ett alternativ, då är den knappt rolig att köra.
För det andra så behöver inte en racing maskin gå fett för att hålla, sköt om den riktigt bara.
 

yamahasx

Välkänd medlem
10 feb 2009
158
0
6
För det första så är det faktiskt olika från maskin till maskin vilket munstycke som funkar, och 450 i min är inte ett alternativ, då är den knappt rolig att köra.
För det andra så behöver inte en racing maskin gå fett för att hålla, sköt om den riktigt bara.
Jag har en iq r 600 själv och kör på 450. den går hur fint som helst.hur många timmar har kolvarna gått då? ja du märker vell själv..
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Men ser du vad jag skriver? Med 450 går MIN bluddrigt, det är knappast så man ska köra.

Ca 55 timmar sedan.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Min erfarenhet av IqR är kör inte för snålt då smälter du kolvar dom kan vara lite känsliga

Skulle jag åka så där snålt här i umeå vid havet nu (temp -9 till -18) skulle jag smälta kolvar
men du har rätt alla maskiner är olika.

Åker i dagsläget på 480MJ men jag ska gå ner lite nu när det blir varmare ute
Tändningen har jag på läge G och tankar 98okt

Och dom är ju så billiga kolvarna till IqR orginal 4100kr st och wiseco 2700kr st

Vad har du för övriga munstycken i förgasaren, villket läge är nålen i, Hur många varv är bränsleskruven ut skruvad ?
 
Last edited:

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Min erfarenhet av IqR är kör inte för snålt då smälter du kolvar dom kan vara lite känsliga

Skulle jag åka så där snålt här i umeå vid havet nu (temp -9 till -18) skulle jag smälta kolvar
men du har rätt alla maskiner är olika.

Åker i dagsläget på 480MJ men jag ska gå ner lite nu när det blir varmare ute
Tändningen har jag på läge G och tankar 98okt

Och dom är ju så billiga kolvarna till IqR orginal 4100kr st och wiseco 2700kr st

Vad har du för övriga munstycken i förgasaren, villket läge är nålen i, Hur många varv är bränsleskruven ut skruvad ?
Okej.
Minns fasen inte vad jag har för inställningar i gasarna fast jag nyss var där och pillade.. har varit en lång dag..
Det ända jag är säker på är att det sitter 420MJ (Bytte till det idag) och bränsleskruven är 2,5 varv ut skruvad.

Just nu går den bra på alla varv, ska ta en tur imorgon efter jobbet och kika på stiften.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
I min IQ 600R så kör jag
MJ : 440
Pilot : 145
Start: 55

Och jag har inge problem alls med nå bludder eller någonting, och mina stift är ändå riktigt mörk.. Kör hellre så nu när det funkar än att bestycka ner den till gyllenbruna stift får å få lite extra HK men då känns de som att den inte håller lika bra för den friåkningen som blir här hemma.
Dessutom går min bra mycket bättre än andra R här hemma även fast det är mörka stift.
Min har gått 34h.

Hur har du det med nålen, piloten? tänkte på ditt lilla bludder innan den drar iväg?
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
I min IQ 600R så kör jag
MJ : 440
Pilot : 145
Start: 55

Och jag har inge problem alls med nå bludder eller någonting, och mina stift är ändå riktigt mörk.. Kör hellre så nu när det funkar än att bestycka ner den till gyllenbruna stift får å få lite extra HK men då känns de som att den inte håller lika bra för den friåkningen som blir här hemma.
Dessutom går min bra mycket bättre än andra R här hemma även fast det är mörka stift.
Min har gått 34h.

Hur har du det med nålen, piloten? tänkte på ditt lilla bludder innan den drar iväg?
Det ända som ska vara skruvat på i gasarna var MJ, resten ska vara orginal.
Vilket i mina papper ska vara Nålen i läge 2 och PJ 145 om jag inte fattar helt galet?

ska öppna och kika om ett tag om jag hinner med det.
 
Last edited:

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Nu blir ja lite brydd..
Så här ser stiften ut med MJ 420.
Det ljusa är det närmast variatorn.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Du kan ju skruva lös VES ventilerna och lysa ner för att se om kolvarna är okej
mina stift vart sådär då en kolv var dålig
 

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
436
0
16
Timrå
Dom ser fina ut båda två vad jag kunde se.

Det är det mörka stiftet jag blir brydd över då det är på den sidan som ibland kan behöva större munstycke, vilket den sidan inte har.
 
Last edited: