Ställa ner oljepump?

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Hej,

Tycker min rev summit 800 -04 drar lite för mycket olja...

Kan man ställa ner, så den drar mindre..?

Har inte kollat själv så noga så ja tänkte om det fanns nån som gjort det här..

Mvh///Sebbe
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
ja det går att ställa ner så den får mindre olja, men hellre för mkt än för lite säger då jag! :cool:
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
jao, men hur gör man de då..? är det justerskruv eller?

Jo, men när man kan köra 1,5tank på en full tank olja så tycker ja den drar lite för mycket... :)

Mvh//Sebbe
 
E

ejwbegysv

Under förgasarna sitter oljpumpen och där har du en markering på vart armen ska stå vid tomgång... Kolla det först.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
och den ser man utan att riva ur motorn..?

Sitter på jobbet än så man kan ju fråga :)
Det ska gå att se, brukar ingå i normal service att kontrollera/justera oljepumpen.
Ställ inte pumpen på annat sätt än vad markeringen på armen visar. Om du ändå tycker att den drar mycket olja, mät hur mycket olja som går åt från tanken efter att ha tex kört upp en tank eller två.
Har du tankat säg 80l ska det ha gått åt ca: 1,6l olja (2%) Du bör ha rätt noga koll på hur mycket bensin som du kört upp och inte bara gå efter tankmätaren eller så, annars kan det nog misstämma en del.

Visar det sig att det går betydligt mer än ca:2%, så byt olje pumpen hellre än att hålla på och justera den så att förbrukningen går ned då det kan vara lite vanskligt eftersom den kan ge alldeles för lite i vissa lägen då.
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Ska vara glad om ja kan köra upp 80L soppa på en tank med olja... Vad rymmer olje behållarn 3,6L?

Har inte mätt exakt, men man brukade ju blanda 2% olja när man körde oljeblandat förut. Nu är det snarare så den får 6%+.....

Det ja var brydd i var om firman som flidde motorn för nått år sen hade kankse ställt på pumpen lite...?

Mvh
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Ska vara glad om ja kan köra upp 80L soppa på en tank med olja... Vad rymmer olje behållarn 3,6L?

Har inte mätt exakt, men man brukade ju blanda 2% olja när man körde oljeblandat förut. Nu är det snarare så den får 6%+.....

Det ja var brydd i var om firman som flidde motorn för nått år sen hade kankse ställt på pumpen lite...?

Mvh
Joo, men du förstår kanske min tanke det behöver ju inte vara precis 80l. Meningen är ju att veta rätt exakt och inte gissa med hjälp av typ trippmätare.

Drar den i sig 6% borde det ryka en del, sen mår inte motorn bra av en så våldsam olje förbrukning heller och då menar jag inte bara sot och avlagringar. Då oljan förbränns tillsammans med bensinen brinner oljan med en högre tempratur än bensin och risken för ett kolv haveri är ju överhängande med en förbrukning på 6%
Sen ger den sämre effekt också eftersom oljan inte har samma energi innehåll.
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
haha:) vet inte ens hur trippmätarn funkar... :rolleyes: *ironi*...

Men som ja sa så köra ja inte upp 2tankar(80L) på en tank olja...
Fast å andra sidan så går den inte illa eller ryker ovanligt mycket... Kan ju vara så jävligt att den bara läker nånstans oxå, har inte tänkte på det så noga... Har inte hunnit med och kolla än heller om armen står där den ska.. :)

Tack så länge iallafall!

Mvh
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
yo!kolla även att oljepump armen följer med tillbaka riktigt när du fira av på gasen. hade problem med min -02a 700 enduro oxå,fick sätta dit en extra fjäder som drog tillbaka armen när man släppte av på gasen. blev lite tyngre o gasa men man vänjer sej:). det funkade iaf utmärkt..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Drar upp denna tråd!

Har haft lös motorn på min skoter. (enduro 500 -03)

Men hittar inga markeringar på oljepumpen, bara ett sträck på armen. När jag drar gasen i botten så går pumpen i botten, mot stoppet. Ska det vara så?
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Ska finnas ett märke var den ska vara på tomgång. Både i armen och pumpen ska det vara ett litet streck. Är den där på tomgång så blir det ju automatiskt rätt vid full gas. Kolla som nån tidigare sa att den löper tillbaka helt när du släpper gasen. Det gjorde inte min men efter lite rengöring så funkade den fint. Gick dessutom mycket lättare att gasa då.