Ställa oljepump på Summit 800 -07

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
1,6 liter olja på ca 28L bensin är lite saftigt ( Just under 6% om jag räkna rätt )

Hur ställer jag pumpen?

Mvh Patrik
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kolla först att armen på oljepumpen går tillbaka till ändläget.

Lyft ur ljuddämparen
Tryck gasen i botten och släpp sakta, tryck sedan på armen, går den tillbaka mer så kan du behöva montera en fjäder som drar tillbaka den helt.

Justeringen för 800 R
Grundinställningen är 16,5 mm och den sitter också bakom ljuddämparen
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Sitter den inte nedanför förgasarna lite mot variatorsidan?

Grund är att öka min då spelet på min är 19mm. Inget kärv på armen.
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Kan inte ladda första delen så den går läsa. Men ser ju ut som nått specialverktyg används? Eller är jag bara för dum för att förstå?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
man ser till att man inte har något "gasglapp" sen kan man använda det där blocket för att justera, men det är ju inget måste, du fick ju måttet av lynxfun.
Dra ut justeringen på vajern och mäta. Så länge den går tillbaka som den ska
 

PakerT

Välkänd medlem
14 feb 2009
266
0
16
Lycksele
Grundinställningen, är det från mellan höljet och justeringen? Mitt spel där i mellan är 20mm. För mig blir det ju att skruva åt fel håll om jag ska minska det till 16,5. Det är de jag inte förstår. Justera jag ut så måttet blir 16,5 så drar ju vajern mer i armen. Förklara?!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Måttet på grundinställningen är mellan änden på höljet samt justeríngen ska man vara petnoga så ska det minimala glappet vid gasen läggas till också.
Lossa låsmuttern (1), sträck oljepumpskabeln med 32 N/7,2 lbf enligt bild och ta måttet, skruva sedan ut eller in efter behov för att komma till grundinställningen.

Vill inte spekulera hur måttet kan se ut eller tas exakt på din maskin, många gånger har motorn varit ut ett par gånger på en 5-6 år gammal maskin, kabeln kan ha klämts, veckats, monterats fel osv
Om du sedan kan eller vill avvika från det måttet är det på eget bedömande efter hur mycket olja maskinen tar, hur stiften ser ut osv

Många kör ju sina 800 R och har acccepterat oljeförbrukning på 5-6 % som en nödvändighet och visst, går man på 7500-8200 rpm hela dagar må det ju vara men min personliga uppfattning är att allt över 4% är för mycket även vid riktig hårdkörning när man spolar genom en tank på 3-4 h
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Räcker gott med att dra isär med en näve på varje sida.

Alla typer av manualer och verkstadshandböcker har en tendens att göra det enkla svårt genom en massa siffror, specialverktygsbehov osv ledandes till att styra folk till "auktoriserad service" som sällan lyckas uppehålla kunskaper på alla modeller eller årtal.

Egentligen är ju en 2 taktare bara en simpel luftpump o t ex oljepumpen ifråga är i stort sett lika simpel som en briggs o stratton förgasare.

Vad oljepumpen saknar invärtes är lagring på "vippans" axeländar vilket gör att sätena blir ovala och gör att pumpen kan hänga sig i mellanläge även under körning o därmed pytsa in för mycket olja även om justeringen är ok.

Snabblösning är en fjäder som alltid drar tillbaka armen enligt bilden nedan lånad från DT och petimeterlösningen är att sätta lager på axeln http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=165758&hl=oil pump adjustment&st=0