Ställa tomgången på mach1 -92

larsan

Medlem
2 nov 2006
14
0
1
Skall börja med att säga att detta är min första skoter och jag köpte den igår! Även mitt första inlägg :D

När jag köpte den drog säljaren igång den direkt med lite fimlande med primern samtidigt som han hade lite gas och drog igång den på första rycket(den var då kall). Iallafall köpte den som sagt och när jag kom hem med den gjorde jag den rejält sur så blev inge åka hemma på gården igår kväll haha, tror jag fyllde motorn med bensin :rolleyes:. Efter att ha suttit o läst forumen här hela dagen(även träningsvärk i armar/axlar) så drog jag igång den direkt då jag kom hem, 3 sprut med primern, halv gas, drog och den starta direkt.

Till problemet då, den går inte på tomgången utan vill dö kall som varm. Då den var kall fick jag sitta o gasa upp den till runt 3000 varv för att den inte skulle dö, gick den ner under svarade den inte riktigt på gasen och dog av tillslut. När den blev varmare började den svara bra på gas och den dog inte av så lätt men gick inte på tomgången.

Jag undrar helt enkelt hur jag ställer upp den?

Bra att veta: Motorn är som jag förstått en rave 643 med dubbla 40mm förgasare. Skotern har gått ca 450mil och är "gubbkörd". Sista åtta åren har den körts endast 50mil och det är ingen service gjord på den förutom dom nya tändstift jag stoppat i den(NGK BR9EYA, vet inte gapet då jag inte har något bladmått). Sedan var säljaren osäker på oljesmörjningen så han körde med 2% olja i bensinen så jag gjorde detsamma på vägen hem med den, tanka fullt 30l 95oktan och 6dl 2taktsolja. Dock så trodde han att nivån i behållaren sjunkit undan något så det finns risk att den går med för mycket olja.

Tacksam för hjälp!
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Oj, jag tycker att du ska lämma in skotern på en sevice, kostar inte mycke och det kan vara bra att nån som vet vad dom pysslar me kollar igenom skotern, typ kollar lager, oljenivå i kedjehuset osv.. eller så köp en rephandbok och läs...
En skoter är lätt att skruva i om man bara tar det lung å tänker efter före...

Tomgång skruven sitter på Vä sida på förgasaren, en skruv som går in från sidan...
Men de behöver inte vara de som spökar utan de kan vara nått skit i förgasare....

Lycka till!!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Om du inte kan så värst mycket om skotrar så tycker jag att du ska lämmna in den till en verkstad. Eller om du kanske känner någon händig som kan fixa det.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Till att börja med antar jag att de nya stiften du köpte var exakt samma som de innan?
Töm tanken, när du ändå håller på töm motorolja då också, häll i ny motorolja och fyll i tanken med rätt mängd olja till bensinen, det kan juh vara så att det är p.g.a att du hällde i för mkt olja och röret vill sota igen osv. Ryker den mycket även varm?
Annars ta lös förgasare rengör, ha igång motorn och skruv lite på tomgångskruven så går det nog!;) Hoppas du får roligt med skotern!
 
Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag hoppas också att du får det kul med skotern:) Dom går ju som ett skollat troll! (På leden) ;)
 

larsan

Medlem
2 nov 2006
14
0
1
tack för alla svar! jo det var samma stift som jag bytte till. Den ryker väldig mycke även då den är varm så det kanske beror på för mycket olja då? Att tömma tanken verkar jobbigt då den är full och jag inte har nått att fylla den i :p

Det räcker inte att koppla ur vajjern till den automatiska oljematningen då jag endå blandat i bensinen? Läst massa trådar om detta men inte blivit klok på det hehe.
 

larsan

Medlem
2 nov 2006
14
0
1
Plockade ner förgasarna nu ikväll och rengjorde dom(var iof redan istor kliniskt rena märkte jag). Köpte mig ett bladmått och tändstiftsgapet var redan inställt på 0.45 som jag sett folk rekommendera. Blev lite sent så ville inte trixxa med tomgångsskruvarna men drog igång skotern och kolla att den gick iallafall. Går fortfarande inte på tomgång utan vill dö direkt hann jag konstatera innan jag stängde av den iallafall :mad: Min gissning är att den kommer gå tomgången bara jag skruvar in dessa skruvar några varv.
 

larsan

Medlem
2 nov 2006
14
0
1
Jodå! Nu fungerar det klockrent, skruvade tomgångskruvarna 3/4 varv så var biffen klar. Nu behöver man inte hålla gas då man startar den heller :)

(Sen har jag lär mig vad "up" betyder med! Märket att då skotern inte alls gick om jag inte primeade att jag hade vänt alla flottörer upponer:eek:)

Känns som att jag lärt mig mycket av skotern redan så lite snö nudå bara så!:D