Ställa upp oljepump -14 pro

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
Har en nyköpt pro rmk 2014 och undrar om man bör ställa upp oljepumpen på dom som man gjorde med motorerna på typ 11orna?
Isf hur gör man det..
Vad är bytes intervallerna på quick driven?
Bör jag vikta om den eller duger org setup i variatorn? kör mest i arvidsjaur, kåbdalis, kronogård osv..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Kör först någon tank och räkna ut hur många % olja den drar i genomsnitt och om den drar under 2% ställ upp den mer.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Börja med att byta oljelock. Gjorde de på min 14s assault och fick lov att ställa ner pumpen igen efter det. Ang vikter så prova hur den fungerar innan du börjar fixa. Men dessa brukar vara helt ok uppsättning original.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Här är ett klipp som visar en sådan lösning samt hur dålig avluftning påverkar oljeflödet. https://www.youtube.com/watch?v=7gUJmsw-sVQ
Vet inte riktigt vad jag ska tro om det här.
Videon visar ju såklart att det rinner på rejält om man tar av locket, eller kör med en helt öppen ventilation.

Men, tänk efter hur mycket olja som förbrukas när man kör!
Det är ju inte så att det behöver rinna några dl i minuten till pumpen.
Det handlar ju om några enstaka dl max per dag!

Skulle vilja se en video där han skruvar på originallocket och sen visar efter 6 timmar att oljan har slutat att rinna helt, då finns det en vits med detta.
Släpper originallocket igenom en liten mängd luft så kommer oljan fram som den ska anser jag.
Skulle locket vara helt tätt borde man märka att det är undertryck i oljebehållaren när man fyller på.
Det har då jag aldrig upplevt.

Men sen säger ju vissa, om man ska tro dom att maskin blir att ta mer olja endast genom att byta lock...
Så man vet inte vad man ska tro.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vet inte riktigt vad jag ska tro om det här.
Videon visar ju såklart att det rinner på rejält om man tar av locket, eller kör med en helt öppen ventilation.

Men, tänk efter hur mycket olja som förbrukas när man kör!
Det är ju inte så att det behöver rinna några dl i minuten till pumpen.
Det handlar ju om några enstaka dl max per dag!

Skulle vilja se en video där han skruvar på originallocket och sen visar efter 6 timmar att oljan har slutat att rinna helt, då finns det en vits med detta.
Släpper originallocket igenom en liten mängd luft så kommer oljan fram som den ska anser jag.
Skulle locket vara helt tätt borde man märka att det är undertryck i oljebehållaren när man fyller på.
Det har då jag aldrig upplevt.

Men sen säger ju vissa, om man ska tro dom att maskin blir att ta mer olja endast genom att byta lock...
Så man vet inte vad man ska tro.
Nej det är svårt att veta hur stor betydelse det har, men som du själv konstaterar är det flera som rapporterat att man fått ställa ner oljepumpen igen när man fixat avluftningen. Det är en billig och simpel åtgärd som inte kan orsaka några andra problem så varför inte.

Men jag har faktiskt sett en annan film på något amerikanskt forum där oljan slutar droppa helt efter en stund, men jag hittar inte åt den nu.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Problemet som jag förstår det är störst när man står på tomgång och inte kulan i locket slår till pinnen nog hårt så den får luft. Och när man står på tomgång länge (varmkörning) så även om den får bara lite för lite olja så sliter det ju mer på maskinen. Så resonerar jag iaf.
Är ett mycket billigt sätt att försäkra sig lite extra :)