Största 2 takt?????

B400

Medlem
5 feb 2007
32
0
1
Du skulle ju kunna berätta vad du tänkt bygga .
Typ seven bygge, fast med tvåtakt motor givetvis, skulle nog låta riktigt kul,
Så nu är ja på jakt efter en maskin.
2 takt går ju o turbomata ochså den dagen man tröttnat på ~150hk...
Här har man ju plats för oljepump osv..:D

Ingen 900/1000cc maskin liggandes?
 

B400

Medlem
5 feb 2007
32
0
1
En av få motorer som är på mer än 800cc är väl isf TC:n om du är ute efter en någolunda billig motor. Men en fabrikstrimmad 800 lär du ju kunna få lös för under 30 papp. och det har funnits ett antal objekt ute på blocket, råvässade rotax-tripplar som ger allt mellan 200-250hk. Senaste såldes för 25.000:-

Någon som har erfarnehet vilket som blir bäst bottendrag/mellan register:
800 Rotax tripple med avgasventlier eller TC900/1000?

Vet hur bra ex Ypvs på min RD500, det gör underverk på hojjen,

Likaså, finns det några generella fördelar med nåt av märkerna, fått uppfattningen om Rotax att dom är bra,
Rotaxen mordernare konstruktion än TC?

Samt, vad skiljer TC 900 VS 1000? slagvolym och?

Närmar mig...:)
 

B400

Medlem
5 feb 2007
32
0
1
Ska kolla lite...

Någon speciell Rotax 780/800 man ska leta efter eller undvika?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Trippel Trippel

Någon som har erfarnehet vilket som blir bäst bottendrag/mellan register :
800 Rotax tripple med avgasventlier eller TC900/1000 ?

Vet hur bra ex Ypvs på min RD500, det gör underverk på hojjen,

Likaså, finns det några generella fördelar med nåt av märkerna, fått uppfattningen om Rotax att dom är bra,
Rotaxen mordernare konstruktion än TC ?

Samt, vad skiljer TC 900 VS 1000? slagvolym och ?

Närmar mig... :)
Ska kolla lite...
Någon speciell Rotax 780/800 man ska leta efter eller undvika ?

Vad gäller konstruktionernas ålder/modernitet så kom Rotax'en och Suzuki'n tripplarna samma år : 1993

Rotax'en då som 780 cc
Suzuki'n då som 900 cc

Enligt mig är ROTAX'en den bättre motorn då den har stadigare motor samt modernare konstruktion då den har RAVE ( = YPVS :) )
Dessutom har Rotax de bästa vevaxlarna på marknaden då det gäller passningar osv.
Dessutom har Suzuki'n kända problem med sina vevaxlar ( passningar ) samt den hära f********e balansaxeln, se tex. :
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=11675

Vad skall du då titta efter....
Vad gäller Suzuki'n så skall du titta efter en 800'a eller 1000 cc motor
( 900'an har betydligt snällare porttider )
Vad gäller Rotax'en så bör du nog titta efter den uppgraderade 800'a motorn som kom 1996 ( tror jag )

Vad har du tänkt använda för avgassystem ?

Det skiljer en del på effekterna mellan olika årsmodeller beroende på bla. avgassystem och tändning ( gäller både Suzuki'n och Rotax'en )

Det finns flera olika firmor i USA/Canada som har 1000 cc kit till Rotax'en som då ger duktigt med effekt som skrämmer de flesta :) 200+ --> utan vidare !



.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
En annan sak att hålla i minnet, är att AC trippeln (1000cc) är lika tung som en AC turbo 660 fyrtakt. 1000cc Trippeln har gjutgärnsvevhus.

//
 

B400

Medlem
5 feb 2007
32
0
1
Jag tackar för all info,

Ja känner för Rotax 800 just nu,

Någon som vet måttuppgifter på Rotax 780/800 samt TC900/1000

Tänkte närmast på höjd och längd, (tot längd samt axel längd)

Vikten är av mindre betydelse.

Mvh Benny