största motorn

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
thundercaten går grymt hårt fick svårt att hålla mej kvar på skoterjaveln men den var ju trimmad men annars går dom finfint
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Motståndet (luftmotstånd/friktion, värme) borde ju vara högre ju fortare det går och ju fler varv allt rör sig (matta, hjul, drev osv..)
Det är inte så att 40 hk = 120 km/h, 80 hk = 240 osv..

Men du har rätt, det är ändå lite mysko med tanke på alla flashiga material som finns nu.. :D
Det är nog helt enkelt så att en skoter inte Behöver gå fortare...
Hur ofta använder du 200km/h på en skoter? Jag vet bara ett ställe där jag själv har nytta av 130+ (älven, 1.2mil raksträcka, 4spår brett, packat).
Så istället drevar/bestyckar man så man får en gosig acceleration istället för hög toppfart. Dessutom är de flesta originalskotrar bestyckade/drevade för leder och "den stora massan". Du kan bestycka om/dreva om din splitternya skoter så den går jättefort om du känner för det.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är nog helt enkelt så att en skoter inte Behöver gå fortare...
Hur ofta använder du 200km/h på en skoter? Jag vet bara ett ställe där jag själv har nytta av 130+ (älven, 1.2mil raksträcka, 4spår brett, packat).
Så istället drevar/bestyckar man så man får en gosig acceleration istället för hög toppfart. Dessutom är de flesta originalskotrar bestyckade/drevade för leder och "den stora massan". Du kan bestycka om/dreva om din splitternya skoter så den går jättefort om du känner för det.
Menade absolut inte så, min skoter är redan nerdrevad. Jag kör kör i puder och har ingen användning för 170 km/h eller vad nu formulan kan göra på hårdpackat...