Stannar vid 4000 varv istället för tomgång

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Min xrs 800 -07 lider av samma problem, uppbestyckad till 20 lågfart och justerat bränsleskruvarna men ingen skillnad.



Motorn är nyrepad så inga problem där, enda "felen" jag hittar är pirat munstycke i lågfart 20 och att trottlarna är rätt sliten. Hur är pirat munstycken jämfört med mikuni? Och kan slitna trottlar göra att den tjuvar luft där igenom?



Hoppas på att Benny har någon input där.

Kanske nästan ska hoppa upp på 22,5 då? :/ har du hunnit mixtra nåt mer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Inte grejat nå mer då xrsen bara är andra skoter, men kollat och 22.5 verkar inte finnas i den korta modellen och att gå upp till 25 känns overkill. Varenda åf kring där jag bor hade inga original 20 hemma så tog upp mina och gick igenom dom rätt hårt med ståltråd som jag räfflade samt ökade bränsleskruvarna ett halvvarv, blev betydligt bättre men inte 100 än.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Org munstycken köper ni av denna firma han är både bra,billig,snabb lev. http://www.braigasen.com/

Prova först 20" för de ska räcka utgå från 1 varv öppna bränsleskruvar ,, öppna dem mer om den fortfrande rusar.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Inte grejat nå mer då xrsen bara är andra skoter, men kollat och 22.5 verkar inte finnas i den korta modellen och att gå upp till 25 känns overkill. Varenda åf kring där jag bor hade inga original 20 hemma så tog upp mina och gick igenom dom rätt hårt med ståltråd som jag räfflade samt ökade bränsleskruvarna ett halvvarv, blev betydligt bättre men inte 100 än.

Va nyss å köpte 20 och ska testa själv snart! ImageUploadedByTapatalk1454678135.715447.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Jag har konstaterat att de redan sitter 20. Blandskruvarna är öppna ca 1 varv å en kvart ca.. Ska man låta de stå så och sätta in 22,5 lågfart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har konstaterat att de redan sitter 20. Blandskruvarna är öppna ca 1 varv å en kvart ca.. Ska man låta de stå så och sätta in 22,5 lågfart?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
20 brukar duga men du kan lika gärna sopa i 22,5 de är bara dra in bränsleskruvarna mer om den blir för fet.
Frågan är bara om du får tag i org 22,5 för de lät som de va ovanliga enligt hampusdj??
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
20 brukar duga men du kan lika gärna sopa i 22,5 de är bara dra in bränsleskruvarna mer om den blir för fet.

Frågan är bara om du får tag i org 22,5 för de lät som de va ovanliga enligt hampusdj??

Ja det jag tänkte eftersom hampe inte fick nån särskild ordning med 20 och urjusterade skruvar. Bättre men inte bra. Jag pratade med öviks marina & motor förra veckan och då fanns det iallafall. Ska in å byta imårn å påt igen. Hoppas ingen vart där före bara!

Men ska man låta de stå utdragen som de stod då, 1 varv och en kvart? Eller ska man dra in till prick ett varv ut?

Vore som skönt å få ordning direkt då de e onödigt mkt piller bara å komma åt å justera på skruvarna ^^




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Låt bränsleskruvarna vara utskruvad 1,15 varv. Kör sedan motorn varm i ca 10 min och ställs sedan in tomg till 1500-1700varv . Den kan gå ner i tomg om du byter till större lågfartare eller justerar ut bränsleskruvar och då måste man såklart justera ner eller upp tomg. De är dock väldigt viktigt att motorn är helt varm arbetystemp men inte för varm när man justerar in tomg eller finjusterar bränsleskruvar. Om du inte får bort rusningen hur du än skruvar på bränsleskruvarna och trots 22,5 munstycken så prova justera ner tomg väldigt lågt typ 1000v eller mindre. Om jag inte nämnt det redan så kolla synkningen mellan trottlarna så de öppnar lika mycket.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Låt bränsleskruvarna vara utskruvad 1,15 varv. Kör sedan motorn varm i ca 10 min och ställs sedan in tomg till 1500-1700varv . Den kan gå ner i tomg om du byter till större lågfartare eller justerar ut bränsleskruvar och då måste man såklart justera ner eller upp tomg. De är dock väldigt viktigt att motorn är helt varm arbetystemp men inte för varm när man justerar in tomg eller finjusterar bränsleskruvar. Om du inte får bort rusningen hur du än skruvar på bränsleskruvarna och trots 22,5 munstycken så prova justera ner tomg väldigt lågt typ 1000v eller mindre. Om jag inte nämnt det redan så kolla synkningen mellan trottlarna så de öppnar lika mycket.

Okej då ska ja testa det! Då rör jag inte blandskruvarna till en början iallafall efter byte av munstycken. Kollade synkningen på trottlarna igår och de såg iallafall jämna och fina ut.

Till det tråkiga så fanns såklart inte 22,5 hemma utan bara 25 och det behöver jag inte. Som han kunde se så fanns bara 25 att beställa efter 20 :/ men jag vet att de finns att köpa på skoterdelens hemsida, men inte fan vill ja vänta, ska ju ut i helgen hehe ;) Experten på stället skulle komma på eftermiddagen så ska ringa igen då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Fast nu då ja kollar så finns inte 22,5 munstycke kort mikuni på skoterdelen heller!? Finns de ens då? Är nästa steg 25 :O

Edit: braigasen sidan hade 22,5 som du tipsade om boost

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Fast nu då ja kollar så finns inte 22,5 munstycke kort mikuni på skoterdelen heller!? Finns de ens då? Är nästa steg 25 :O

Edit: braigasen sidan hade 22,5 som du tipsade om boost

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra i gasen kan ha borrat dem själv men de är ok om han gjort de så du kan köpa dem.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Så kan de ju vara!

Pratade med en annan kille som hållit på en del och han påstod att dessa mikuni TM-40 förgasare har luftskruvar och när man vill ha fetare blandning (mindre luft fast mera bränsle) skall skruvarna IN?

Han föreslog att skita i 22,5 och justera in skruven ett halvt varv och låta 20'is munstycke sitta kvar. Själv blir jag bara förvirrad.. Ska iväg senare och meka, vore bra om man ha koll på läget haha :D

Läser man denna tråd så är det tvärtom (handlar om TM-40) http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=16903 så de känns som ja borde testa att skruva ut bränsleskruvarna ett varv extra.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Står iallafall och har skruvat ut 2,5 varv på bränsleskruvarna UT. 1,5 varv var de innan (räknade konstigt igpr) så blir provstart snart


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Det vart inte mkt bättre om nåt alls.. Står fortfarande och hoppar på 3500rpm. Och som sagt så skruvade ja ut skruvarna 2,5 varv.. Om dessa TM40 förgasare är så att man skruvar ut skruvarna för fetare bränsleblandning så är ju skruv UT rätt riktning. Men är dessa luftskruvar som man skruvar in för att få mindre luft och mer soppa så har jag gjort helt fel. Isf går den ännu torrare än tidigare. Men det låter ja vara osagt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
På alla förgasare jag skruvat i så ger skruvar "efter" trottel bensin. Justerskruvar "före" trottel ger luft så på dessa skruvar före trottel gäller tvärtom. Båda dessa system är vanliga på förgasare. När jag ställer in de rotaxmotorer jag håller igång så reagerar de som väntat med fetare gång när man skruvar ut justerskruven.
Du kan prova att skruva in skruven max så ska motorn rusa mer än om du har den utskruvad 4 varv.
Kan du inte få ner tomg mer än 3500v även om du skruvar ner tomg max? Man tror nästa att du har för sträckt gasvajer eller trög vajer så den inte går tillbaka!?
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Här har jag hittat själva svaret till problemet! Läs och begrunda, förgasarna är slitna helt enkelt.. Teflonmaterialet (den gröna beläggningen) på trottelslidsen är utnött och drar därigenom luft. Man kompenserar genom att bestycka upp och justera bränsleskruvar.

http://www.snowmobileworld.com/forums/116-fuel-system-carb-modifications/63274-mukuni-tm-40-repairs.html

Ang din fråga så sitter justerskruvarna mot cylindrarna (ej mot luftburk) vilket borde säga att jag får mer bränsle då jag skruvar ut.

Jag ska iväg och göra ännu ett ryck senare ikv så får testa båda hållen på skruvarna då. Ang tomgången så ligger den som nämnt på 1800rpm just vid start/varmkörning. Den rör sig inte ur fläcken. Däremot då du kört varmt och stannat till vid en väg så går inte tomgången ner automatiskt utan den ligger på 3500rpm tills at jag chokar maskinen och därefter det så hamnar varvet på sina stabila 1800rpm tills nästa gas. Vajern och trottlar går lätt, vajern vilar på justerskruven nu efter att jag slackade wiren lite. Tomången finns och sköter sig bra, det är att få ner den till tomgång efter körning som är svårt, utan att choka dvs.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Kan väl köra sista uppdateringen i mitt försök innan folk bli less.. Hehe.

Jag började me att kolla så att trottlarna verkligen går i botten, det gick att förbättra så slackade wiren yttligare plus att länkaget och wire fick lite smörj. Ställde tomgångsskruven bara så att den snuddade axeln till trottlarna för att få dem riktigt stängd då man släpper gas.

Bränsleskruvarna lät jag vara på 2,5 varv UT för att vara säker att den inte går torr. Kollar man här så skall UT vara rätt riktning plus att de borde märkts att den går ännu torrare annars



Till provkörningen så är "semestergasen" i princip borta.. Nu behöver jag inte choka ner den på tomgång längre utan de räcker att dutta gas lite så att trottlarna slår i botten. Tomgången blev rätt så fet nu eftersom den går på tomgång när trottlarna är helt stängda å ej på tomgångsskruven, nu ca 1200rpm. Men som sagt den står fortfarande och hoppar vid 3500rpm efter man kört.

Trottlarna är sliten.. Detta var egentligen en beskrivning på tillvägagångssätt för andra som har trötta mikuni TM-40 och vill ha en liten förbättring. Jag ska försöka hitta nya eller renovera framöver.





 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
På dina bilder ser trottlarna täta o fina ut nertill och på sidorna ,,men kolla upptill längst upp i borrets mitt där ser de extra slitena ut. Dessa trottlar är i kortaste laget så de kan läcka luft över dem när de släpps ner på tomg. Jag brukar spackla på dem på höjden med kemisk metall när jag portar dem för att slippa detta problem med rusande tomg. Kolla om de ser ut som luft kan ta sig över trotteln och spackla på den på höjden isåfall.
 

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
Dom är lite nött även nertill, men såklart det ser värre ut uptill som du själv säger. Men jag lämnar det som de är för tillfället och ska ta tag i det igen framöver då trimgrejerna ska på.

Jag fick köpa denna brygga för 200:- utav en bekant som kommer ifrån en rave 800 och jag tror det skall vara samma om man kollar BRP's katalog. Trottlarna på dessa 2 ser till synes fräschare ut. Så evetuellt att jag antingen plockar ut innehållet ut dessa eller rengör dom helt och använder hela bryggan och kasserar den gamla.