Start problem

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Halloj
Någon som har haft problem med startmotorn/motorn går tungt när det är kallt ute, har bytt batteri men den orkar inte starta iallafall. Tar jag starthjälp så startar den direkt. Har kollat laddningen och den är bra. När den sedan är varm så snurrar den på hur bra som helst.
 

Nicke..

Medlem
11 nov 2015
24
0
1
Hej ! Tror en cell har pajat på ditt batteri! Har haft liknande problem själv ! Har du kollat det nya batteriet så det inte är paj ? När min är varm så fungerar det för mej också ...
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Har
Kollat det nya batteriet med en bättre batteritestare. Och enligt den var det hundra procent. Men helt säker kan jag ju inte vara. Har lite funderingar om Startmotorn kärvar lite. Är ju lite frustrerande när man bara har elstart
 

Nicke..

Medlem
11 nov 2015
24
0
1
Prova med ett bilbatteri ! Låter det konstigt när du försöker starta ? Eller låter det konstigt när det e kallt ? Min låter lite illa när det e mycket kallt typ 25 minus
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Låter inge konstigt någongång, utan den verkar gå extremt tungt bara. Tog startkablar från bilen, även då verkar den gå tungt men den starta iallafall då.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Halloj
Någon som har haft problem med startmotorn/motorn går tungt när det är kallt ute, har bytt batteri men den orkar inte starta iallafall. Tar jag starthjälp så startar den direkt. Har kollat laddningen och den är bra. När den sedan är varm så snurrar den på hur bra som helst.
De beror mycket på vilket märke/kvalitet man har på batteriet och hur mycket cold kraning de ger. De brukar inte duga med billiga batterier typ biltema och andra under 1000kr. Man måste köpa ett som har högsta möjliga cca (coldcranking) för de amp batteriet ska vara på. Jag rek starkt yuasa batterier för de ligger i topp på cca och livslängd men de finns i olika kraftiga cca så kolla det noga vid köp! Man kan köpa dem rel billigt från tyska eller uk ebay med snabb lev.

Även tvåtaktsolja har inverkan på hur tungt de går runt speciellt kall. De finns oljer som är tokseg och de som går lätt. Vilken olja kör du på?
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Köpte ett lika batteri som tidigare yuasa och brp helsyntet som jag alltid kört på. Kollade det gammla batteriet och det verkade ochså vara okej enligt batteri testaren. Mysko...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Ok du har bra batteri hör jag och brp oljan är inte den trögaste. Då låter de tyvärr som startmotorn börjar bli trött.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Eller också är det dålig kontakt och spänningsfall någonstans på vägen mellan batteriet och startmotorn. Kolla både pluskabeln och alla jordflätor / jordkablar.

Två felsökningsmöjligheter:
1) Kör startmotorn en stund och känn sedan på alla anslutningar, solenoiden mm om det har gått varmt någonstans. I så fall finns felet där.
2) Medan du kör startmotorn, mät spänningsfallet dels mellan + på batteriet och startmotorns plusanslutning, dels mellan - på batteriet och startmotorns stomme. Om det försvinner över 1 V på vägen på ena eller andra sidan, så är något inte som det ska.

Det är sällan man behöver byta en startmotor som verkar "halvtrött", mycket ofta räcker det långt med en grundlig rengöring och smörjning. En skoterstartmotor hinner så gott som aldrig bli utsliten under skoterns livslängd. Om du ska plocka isär startmotorn själv, så tänk på att inte dra ut rotorn ur statorn om den har permanentmagnetstator, i så fall kan magneterna försvagas.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Köpte ett lika batteri som tidigare yuasa och brp helsyntet som jag alltid kört på. Kollade det gammla batteriet och det verkade ochså vara okej enligt batteri testaren. Mysko...
"Lika batteri som tidigare Yuasa"?
- Men är det ett Yuasa eller ett annat fabrikat med sämre CCA. Ah kan du glömma helt, (nästan), det viktigaste är ett högt CCAvärde.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sen är ju frågan också vad det som stod i början av tråden att "laddningen är bra" innebär.
Man bör ju komma ihåg att när ett blybatteri laddas med konstant spänning omkring 14 V som i ett fordonselsystem, så krävs det uppåt ett dygns sammanhängande körning innan ett urladdat batteri är fulladdat.
Ska man kontrollmäta laddspänningen så räcker det inte med att bara mäta som hastigast direkt efter start och kolla att spänningen någonstans i elsystemet är runt 14 V , utan man bör dels mäta direkt på batteripolerna för att kunna utesluta spänningsfall i någon dålig skarv, och dels bör man mäta flera gånger - både direkt efter start och när man har kört kanske en halvtimme. Helst rigga upp en multimeter så man kan hålla koll på spänningen fortlöpande under en stunds körning.