Startkablar till RS

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Har för mig att jag sett något här tidigare om någon som tillverkat "mini" startkablar till RS/RX som inte tar så stor plats.

Hur ser dom ut och vilka prylar är dom tillverkad av?
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
jkarlss7 skrev:
Har för mig att jag sett något här tidigare om någon som tillverkat "mini" startkablar till RS/RX som inte tar så stor plats.

Hur ser dom ut och vilka prylar är dom tillverkad av?
Jag har gjort mig ett par startkablar av lämpligt grova högtalarkablar, tror dom var 4mm2 area på dem som jag gjorde 2 meter långa med största modellen isolerade krokodilklämmor jag kunde hitta på varje sida.

Det räcker nog igentligen med 1-1,5 meters skulle jag tro.
Dom gick fint att rulla ihop så dom rymdes i en av burkhålena i utrymmet framför luftburken.

Tänk på man kan ju även använda dem för att ladda upp batteriet med hjälp av dem från en annan skoter men den bör väl stå på hög tomgång då.
 
Last edited:

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Har gjort av 25mm2 tror jag det var strömkabel och mini krokodilklämmor. Lödit anslutningarna.. Passar perfekt fram i "förvaringsboxen"
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Heggan skrev:
Har gjort av 25mm2 tror jag det var strömkabel och mini krokodilklämmor. Lödit anslutningarna.. Passar perfekt fram i "förvaringsboxen"
hmm såg att jag hade skrivit cm2 då jag mena mm2 :) men heggan det var riktiga grejor du har gjort men jag är övertygad om att det räcker med 4 - 6 mm2 för dessa maskiner.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Heggan skrev:
Säg inte det blir höga strömmar när det är låg spänning.... plus kylan
Nog kan det vara sant men jag betvivlar att det gör nån större nytta att ha större area än 10mm2 i o m att övriga kablar har en area på ca 10mm2 max samt att startmotorn på RS:en drar inte lika mycket ström som på en gammal volvo :) .
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Näh de e sant men går ju att räkna ut om nån ids=) E själv elektriker och gillar mycke mm2=))) Näh men vet hur stora spänningsförluster bådekyla å låg spänning gör plus lite längd på kablarna.. Men 10mm2 borde man klara sig på men blev lite mer för mig pga att dom inte hade nån mindre kvadrat på den kabel jag ville ha.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Heggan skrev:
Näh de e sant men går ju att räkna ut om nån ids=) E själv elektriker och gillar mycke mm2=))) Näh men vet hur stora spänningsförluster bådekyla å låg spänning gör plus lite längd på kablarna.. Men 10mm2 borde man klara sig på men blev lite mer för mig pga att dom inte hade nån mindre kvadrat på den kabel jag ville ha.
Gillar mm2 i mängder ;) jo det blir lätt en miljöskada, jobbar med el också.

Jag tänkte först stort som du men efter lite mera funderingar så kom jag underfund med att det är ingen vits att överdimensionera om man dessutom ska ta med dem alltjämt.


Sant ang kylan osv men om batteriet blir djävligt dött så kan man ju alltid låta den ladda en halvtimme eller så innan man försöker igen och då räcker det långt med lite klenare kablar.
Sen gillade jag dom mjuka fina högtalarkablarna jag fick tag på som dessutom sitter ihop i par :) .