Startproblem Venture RS-07

Kilamm

Ny medlem
7 apr 2020
3
0
1
46
Hudiksvall
Hej Tacksam för tips gällande min venture RS-07. Svår startad, tände men startade ej, efter att ha stått länge.
Byte tändstift, startrelä och startmotor och startdrevet i motorn då den slets sönder.
Motorn drog runt med bra fart. men tände/baktände. kontrollerade tändningen och den stod fel. krysskilen hade gått sönder så därför stod tändningen fel.
efter att bytt den så borde allt vara ok. men den blev bara tröttare och tröttare varje gång jag vred på nyckeln, och nu orkar den inte sno runt alls.VI kopplade till ett stort batteri typ ATV för att få snurr med mer ampere men samma sak. KontRollerat ventilspel, några ventiler bör justeras men inga jätte diffar, vet ej om yamaha är jätte känslig för det, så att minsta diff är avgörande. Motorn går runt när man drar den för hand så de e inge fel på cylndrar eller nått skulle jag tro.
vet ej om startmotorn kan vara bränd igen av att ha nött och nött.
Skotern gått endast 700 mil. Tack på förhand!

// Kim
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du kollat att choken funkar dvs lyfter chokegafflarna på förgasarna? Vajern kan ju vara av så de inte ens rör sig. Annat fel kan va bränslepump som står stilla. Ryck lös bränsleslang från förgasarbryggan och slå på tändning de kan ev behövas att man kör på startmotor för att pumpen ska starta men prova bara tändning först ,,då bör de spruta soppa om pumpen funkar.
Jag förstår däremot inte hur man lyckats få sönder krysskilen på svänghjulet någon måste ha tagit lös svänghjulet och skruvat tillbaka det med olja på axeln och för löst?
Har du kollat att den får gnista på alla stift?
Ventilspelet behöver man inte justera på 3000 mil på dem och om de är lite tight på några få ventiler ska den starta bra ändå helst om den bara gått 700 mil.
Vet du om någon rivit av ventilkåpan och mixtrat med att ta lös kamkedja? Jag tänker att kammarna ställts i fel timing iså fall.
 

Kilamm

Ny medlem
7 apr 2020
3
0
1
46
Hudiksvall
Hej. Tack för svar trots de va länge sen nu. Men den går faktiskt fortfarande inte. MEN de verkade som du skrev att nån klåpare mixtrat med den innan o kammarna stod fel. Nu har vi byggt om allt som vi tror de ska vara då vi inte har nån verkstadshandbok. Har du nå bilder eller dylikt så vi kan dubbelkolla alla märkningar på kammar o (svänghjul) så vi kan se så allt står rätt nu.

dock ville den inte starta men nu misstänker jag att jag bränt startmotor igen för den orkar inte dra runt motor ( tar jag bort tändstiften orkan den dra runt utan motstånd. Sätter jag i bara 1 stift så orkar den inte längre dra runt.
Letar nått begagnat då de känns dyrt o drygt om de inte skulle vara startmotorn.
Venture 07 med förgasare 973cc