Startsnöret gick av på min AC

Jag köpte i helgen en AC ZR 600.
Dagen efter drog jag av startsnöret. Lättstartat som den är startade jag med att linda ett snöre runt primären och drog igång den.

Men nytt snöre skall jag ha... Dock vill jag innan jag skruvar isär vill jag gärna ha lite info om vad man skall tänka på?

  • Hur långt skall snöret vara?
  • Vad kommer jag att hitta innanför locket?
  • Hur kommer man åt den nedesta bulten?
Någon som ha en sprängskiss?
 

Jappower

Välkänd medlem
20 sept 2006
238
0
16
Söderhamn
Tackar!

Något annat jag bör tänka på?
Någon del som borde bytas när man liks är nede med sakrna?

ja har nyss hållt på *****s med mitt start snöre jag också pga av att det gick av.. nånting att tänk på är att du INTE göra en klassisk dubbel knut. kommer gå up för eller senare!!och när du har satt ditt allt och när du bara har handtaget kvar att knyta dit. så tänk på att dra ut snöre iaf en decimeter så att det blir lite spänt. annars kommer snöre inte att åka in hela vägen. å handtaget kommer bara å hänga.. nedersta bulten behöver du bara en smal förlängare med en 10'ans hylsa på.
 
Fick idag sakerna för att byta startsnöret.

Jag har en spränskiss hus sakerna ser ut, men vad händer när jag lossar alla skruvar??? Sprätter allt ur av sig själv.

Och finns det något att tänka på när jag monterar sakerna tillbaks? Tänker mest på fjädrarna om de sprätter lös när man skall dit med locket.

Hur mycket lina skall man linda på rullen?
 

K-lenn

Aktiv medlem
18 feb 2007
52
0
1
Övik
lossa på skruvarna och linda den 4 varv det gjorde jag på min Zr och det gick bra som f*n!!!!!!!!!!
 

tilttilt

Aktiv medlem
28 jan 2006
64
0
6
43
Vasa, Finland
det år förvånansvärt lätt att byta bara lossa fyra bultar för att ta loss skyddskåpan och resten fattar du då... nedersta bulten är jävlig att komma åt men med god vilja och gott humör kommer nog även den bort.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
man måste enbart skruva loss magnapullen (4 skruvar) och ingenting från magnapullen rasar samman.

Måste inte heller ta isär magnapullen för o byta snöre. Och snöret skall gå från magnapullen till längst bak på dynan (baklyse) då det är fullt utdraget (runt 2 meter?)
 
Nu har vi bytt startlina. Gick helt ok, Fast man borde kanske titta efter vilket håll fjädrarna ligger och vilket håll linan är lindat.... Innan man plockar isär magnapullen. Blir lite enklare då.

Det var helt omöjligt att få linan att räcka enda till bakerst på dynan. Fick en känsla av att jag hade för tjock lina. Men Bengans motor borde väl veta vilken tjocklek de har skickat till mig.

Hur som helst nu är det bytt.