Statistik skoter. Nyreg, avställda???!!!, skrotade.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Satt och blev lite nyfiken på bl.a nyregistreringar av skoter då det tydligen,
enligt media, nyregistreras skotrar som aldrig förr.

Och mycket riktigt ökar registreringarna för varje år.
Men vad jag blev förvånad över är det stora antalet skotrar som är avställda!!!
Vid utgången av 2012 var det 119 898 skotrar avställda!
:shocked:
Undrar om samtliga dessa verkligen står undanställda och absolut inte används? Visserligen står det ju många okörbara vrak runt om i landet, men knappast närmare 120k, jag tror att om man dessutom räknar med de skotrar som står avställda hos handlare i väntan på försäljning så kommer man knappast i närheten av 120k.

Man undgår ju inte att fundera på hur många av dessa avställda som används trots att de är avställda och därmed körs utan några försäkringar. Det kan alltså vara 1000-tals, kanske/troligen 10 000-tals som kör utan några försäkringar. Jäkligt obehagligt om en sådan blir inblandad i olycka, främst då för annan part.

Vad tror ni andra?

Källa: SCB, (Statistiska Centralbyrån)

 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
alla handlare som har 20 maskiner inne har ju 20 maskiner avställda... 100 handlare är 20 000 skotrar.

finns säkert många där.

Här hemma har jag 20-25 avställda som finns kvar i register som inte används, eller för den delen kan användas om man så skulle vilja.

Jag är snarare förvånad att det inte är fler som står avställda.

Dessutom, när den där statestiken gjordes.. hur många av de skotrar som faktiskt brukas varje vinter, stog avstälda inför kommande 1-veckas fjällresa som vissa skotrar användes på.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
alla handlare som har 20 maskiner inne har ju 20 maskiner avställda... 100 handlare är 20 000 skotrar.

finns säkert många där.

Här hemma har jag 20-25 avställda som finns kvar i register som inte används, eller för den delen kan användas om man så skulle vilja.

Jag är snarare förvånad att det inte är fler som står avställda.

Dessutom, när den där statestiken gjordes.. hur många av de skotrar som faktiskt brukas varje vinter, stog avstälda inför kommande 1-veckas fjällresa som vissa skotrar användes på.
Mja, ett litet räknefel där k-len. 100 handlare*20 avställda skotrar=2000

Sedan kan jag hålla med om att många skotrar kanske ställs på bara under 1 eller 2 veckor för fjällsemestern. Men, viktigt är att veta att väldigt många, speciellt de som tecknar nya försäkringar får s.k. årsförsäkringar där det inte lönar sig att ställa av. (återbetalning endast om du säljer eller skrotar skotern är det allt fler bolag som har sådana villkor).

Ovanstående statistik handlar enbart om snöskotrar, alltså de som är reggade som det. Denna klass kom 2009.
Före det klassades snöskotrar och ATV's in under samma kategori: Terrängskotrar.
Dessa snöskotrar klassas fortfarande som terrängskoter och redovisar man statistiken för terrängskoter ser den ut så här:


Här blir det ju lite gissningslek då ju ATV's (terränghjulingar) är med, men dessa terränghjulingar har under årens lopp legat på 4000-7000 nyreggade per år.

Så slår man ihop terrängskotrar med snöskotrar och dra ifrån ATV så får man ännu större antal avställda skotrar. Som många kanske kör utan försäkring.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Oj, ja de vart en nolla extra, men vad är väll en nolla.

Men ändå, tycker ändå inte det är så farligt. Dessutom tror jag många ställer över fram och tillbaka på fru/mamma/pappa osv för att bryta försäkringar då maskinerna inte används. Det är kanske inte jättemånga, men några är det nog.

Och nog finns det mer än 20 handlare. Bara här i stan skulle jag tippa på att det finns runt 100 skotrar avställda hos handlare, årsmodell 09 eller nyare, förmodligen fler.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Lik förbannat tror jag det finns fog att misstänka att många kör med avställda skotrar för att slippa försäkringspremier på 10 000-tals kronor.
Jag såg ju bl.a här på forumet att flera fått offert från sina bolag på både 40 000kr och 60 000kr!

Här är statistik på skotrar i trafik och avställda per månad 2012 & 2013
Och man ser tydligt att avställningen under högsäsong, speciellt mars månad endast minskar med några tusen. Det är alltså alla, ???, fjällturister som ställer på för sin fjällvistelse. Det gulmarkerade är alltså lågsäsongen.



Så ingen går nog på den grejen att det står över 100 000 skotrar hos handlare eller på bakgårdar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har varken påstått att alla dessa skotrar står hos handlare, inte heller påstått att det inte är många som kör anställt.

Så "att någon ska gå på" något tramset behöver du inte rikta åt mitt håll.

Jag körde 3 av mina privata maskiner avställt förra vintern.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Oavsett hur många skotrar som står avställda hos handlare så är det tragiskt att skoterförsäkringarna är så dyra att man hellre chansar på att inget händer.....

Samma problem finns ju på MC-sidan där många kör avställt och oförsäkrat eftersom en eventuell försäkring är dyrare än hojen och polisen ändå bara bryr sig om trimmade mopeder.
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
står faktiskt ett bra svar ovanför, "mc har väl ungefär samma problem"
haha ja polisen bryr sig mer om trimmade mopeder och a-traktorer:eviltongue:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har varken påstått att alla dessa skotrar står hos handlare, inte heller påstått att det inte är många som kör anställt.

Så "att någon ska gå på" något tramset behöver du inte rikta åt mitt håll.

Jag körde 3 av mina privata maskiner avställt förra vintern.
Men snälla nån, inte riktade jag det till dig. Jag
vill bara framhålla att det är så otroligt mycket maskiner som står avställda som INTE står hos handlare eller är vrak.
Och följdfrågan blir ju då automatiskt: Hur många körs ändå utan försäkringar? Nu "hittade" vi ju 3 st direkt. ;) Jag är övertygad om att du inte är unik.

Visst är det synd att försäkringarna är så dyra, men de blir ju inte billigare om fler och fler ställer av. Ju mindre massa som betelar premie ju högre blir premien som ska betala skadorna.

Sedan fattar jag inte hur man törs köra utan åtminstone trafikförsäkring. Man kan ju bli ekonomiskt ruinerad om man skulle skada person eller egendom. Och när man kalkylerar att skaffa skoter måste man ju räkna in anskaffningskostnad/låneamortering, driftkostnad, service/underhåll, FÖRSÄKRING och ev.kringutrustning. Går inte ekvationen ihop är man ju tvingad att pruta på allt som inte är lagstadgat. = Köpa billigare/äldre skoter, kanske inte lägga 20k på Öhlinare etc. Försäkringen är det absolut viktigaste.


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
2 maskiner kördes anställda av ren miss.

1 maskin kördes anställd de 9~10 kilometerna den kördes för den är inte färdigbyggd för trafik så att säga.
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Jag har 4 st skotrar varav 3 är avställda. 2 är reservdels skotrar vilket inte är särskilt ovanligt och 1 är en gammal veteran skotrar som går en par mil per år på kortare turer hemma och tror även att många andra har det så.

Tänk på alla gamla skotrar som bara körs på nån åker av nån unge på 10 bast... tror inte det är så många nya skotrar som går avställda hela vintrarna.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Sedan fattar jag inte hur man törs köra utan åtminstone trafikförsäkring. Man kan ju bli ekonomiskt ruinerad om man skulle skada person eller egendom. Och när man kalkylerar att skaffa skoter måste man ju räkna in anskaffningskostnad/låneamortering, driftkostnad, service/underhåll, FÖRSÄKRING och ev.kringutrustning. Går inte ekvationen ihop är man ju tvingad att pruta på allt som inte är lagstadgat. = Köpa billigare/äldre skoter, kanske inte lägga 20k på Öhlinare etc. Försäkringen är det absolut viktigaste.


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Det är säkert många som törs köra oförsäkrat eftersom man känner till att Trafikförsäkringsföreningen (TFF) går in och täcker skador på person och egendom vållade av oförsäkrade fordon.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
2 maskiner kördes anställda av ren miss.

1 maskin kördes anställd de 9~10 kilometerna den kördes för den är inte färdigbyggd för trafik så att säga.
Ren miss? Jösses! Tar 20 sekunder att kolla upp sådant med dagens appar!
Så ditt argument för att du körde avställt och oförsäkrat är att den citat: "inte färdigbyggd för trafik"
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ren miss? Jösses! Tar 20 sekunder att kolla upp sådant med dagens appar!
Så ditt argument för att du körde avställt och oförsäkrat är att den citat: "inte färdigbyggd för trafik"
Oj vad du är grinig.

Känner inget behov av att behöva försvara mig men håller jag på renovera en skoter som stått i flera år, och tar ut den ett Par svängar på lägdan för att se hur/om det funkar. Då stället jag inte på den nej.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Det är väl förutsatt att fordonet är påställt men man har missat försäkringen.
Nej.

TFF täcker skador orsakade av avställda, avreggade och okända fordon (läs fordon/förare som smitit).

Men det kostar - exakt vad minns jag inte - men förmodligen en viss procent av prisbasbeloppet.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Läste nånstans att de kostar 60kr/dagen för att ha påställt utan försäkring så det känns ju inte så värt om det stämmer...
Premierna till TFF är olika beroende på vad det gäller för fordon, men det börjar på runt 30 kr/dag (typ gammal traktor) och fortsätter till omkring 300 kr/dag (tung lastbil..)