Stator

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Drog ut alla kablar till dödare, dessen å allt sånt funkade då fint i 1 timma, ska ut å prova mer imorn å se så de verkligen funkar, Får hoppas de är nå fel därikring
 

Freddizh

Medlem
31 okt 2005
14
0
1
Umeå
Lånar tråden..

Jag och en polare var ute och körde igår,(polaren har en iq rr 600 -08) var ute o lekte, mattan kuggade över och skotern bara dog, sen var den helt död & ingen gnista,bytte stift.....statorn?
 

Freddizh

Medlem
31 okt 2005
14
0
1
Umeå
jopp kollat kablar,stopp m.m på plats bara..han ringde åf här i stan och han trodde att de va statorn.. skotern dog igår och lasta den ba och drog hem han för ölen kallade ;)...
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
lånar tråden lite
hade en kortslutning på min fusion, kablaget under huven till mätare och lyset brände ihop på pipan. Allt var bara en enda fin bubblande klump.
Sen bytte jag kablaget men mätaren vill ändå inte säga hej. Det konstiga är att skotern går inte det minsta dåligt motormässigt.....men instrumenteringen är heldöd!
Är det för att statorn har flera kretsar som kraftsätter olika delar av strömförbrukarna?


linda om eller köpa nytt/begagnat är frågan?
hur mycket tjorv är det att byta statorn
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
svaret till freddizh (om han inte har löst detta) så är det troligtvis cdi:n som spökar. när den är torr så funkar den och fuktig så funkar den inte
så mitt råd är att ta lös den och låt den ligga på tork nån dygn och pröva igen.

grovsnus:jo statorn har flera kretsar. funkar strålkastaren då?
jag tror nog att linda om den är billigaste alternativet eftersom beggad stator går på några tusen. och kan vara svårt att hitta här.

vet inte hur allt sitter i fusion men lättast är det om du plockar lös motorn och byter denna. någon som vet bättre får förklara bättre.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
får du ström på utgående kablar när skotern går då?

Du skriver att mätaren är helt död vilket jag tolkar som att lyset fungerar,
lyset och mätare har inte olika lindningar och därför är det något annat fel.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo det är så att lyset funkar när skotern går,,,,fast bara halvsvagt. det lyser lite grann men inte med full styrka.
och det är väl samma lindning till lyse och mätare

sen har jag provat med en annan mätare och den hoppar inte heller igång

jag har ingen aning om vad som kan vara felet............

- Kan man ta ett 12V-batteri och koppla in någonstans för att utesluta ledningar och sånt?

- Jag har mätt upp statorn och det verkar som att alla kretsar jag mäter ger rätt värde. Men en krets har så låg resistans (0,15 ohm)....det är ju så lite motstånd att det knappt går att mäta. Mina multimetrar visar bara en decimal på ohm så jag har ingen aning om det är 0.0 ohm 0.1 ohm eller 0.2 ohm....mätvärdet bara fladdrar däremellan
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
0,15 Ohm låter normalt för en lysspole, men är som sagt svårt att mäta med ett okänslig instrument. Det bör vara mellan gul och brun kabel? Men det låter iallafall som du har bränt upp lysspolen eller voltregulatorn, mät vad du har för spänning ut från lysspolen när skotern är igång
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo jag resonerade lite som så att om jag nu har bränt spolen så borde det inte komma något ljus alls
men det lyser ju lite svagt
så då tror jag att det är regulatorn som är lite knasig, det finns tydligen exempel då den har funkat "lite grann"....
så det blir att testa byta den och se. Den är ju nästan gratis oxo, flera tysen kostar den
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
nu är regulatorn bytt, den nya ger mer ström till lyset och mätaren så det var regulatorn som var problemet

men ett litet helvete att byta. den sitter så jävligt till att det inte var någon idé att få ut den gamla, enklast att bara montera den nya på en plåt bredvid den gamla....