Stendöd Thundercat - svår nöt att knäcka...

revrally

Medlem
7 mar 2007
18
0
1
luleå
Förhandsvisa
Elfel är mysigt...
Ok jag tar det från början:

Har en T-cat 1000 -99 som blev väldigt svårstartad när den var kall, misstänkte bränsleproblem eftersom den gick igång med startgas och startade snällt när den var varm och gick hur bra som helst.

Men så dog den plötsligt vid en lugn körning helt utan förvarning. Helt död, ingen gnista.

Drog isär den fyrpoliga kontakten nere vid motorn och lyckades få igång den en gång efter att först åkt på en d***** avgassmäll - men sen dess har den varit stendöd.

detta är gjort:

-Nya stift br9eya
-statorn omlindad och ohmmätt till 480/26 i flera omgångar + att den ger uppemot 170volt
-triggern omh/volt mätt
-testat med två andra cdiboxar som ska vara hela
-testat med nya tändspolar
-dragit isär nödstoppen
-dragit isär kontakterna på förgasarna
-dragit isär alla kontakter jag känner till otaliga gånger och sprayat 5-56
-jordningspunkterna på kåpan till svänghjulet verkar ok
-lysdelen på statorn ok, luser när man drar.

Igår mätte jag cdiboxen - alla tre exemplar. Ingen ger någon spänning alls in till tändspolarna trots att statorn ger 170v. Hur mäter man det på rätt sätt?

Har svårt att tro att alla cdiboxar är trasiga...

Är det något jag har glömt? Börjar bli liiite desperat :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
När det gäller nödstoppen.
Jag har för mig (kan ha fel) att Arctics nödstopp är av brytande funktion.
Dvs rycker du nödstopps-kablarna så startar den absolut inte.

Prova att kortsluta nödstoppskablarna om det är så att själva nödstoppsknappen ej kortsluter, det enda som kan hända är att den inte startar.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Ha du kollat "frysskydet" på gasarna??? Hade ett liknande problem o då va det dom som *****des.... O d räcker inte o dra isär dom, man måste byggla kablarna som går ut på elsystemet, åtminstone behövde man det på min zrt 600 o skulle tro att det är samma på thundern!!!!

Mvh
 

revrally

Medlem
7 mar 2007
18
0
1
luleå
Har tidigare prövat att dra isär kablarna från gasarna men ej kortslutit - intressant, tänk om det är det!
Vilken årsmodell är det på din zrt?
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Har en -99 o en -97 o samma på bägge dom iallafall.....
Men har hört att det finns dom som man int behöv kortsluta också... Men värt att prova kanske!!!!
Mvh
 

dvraptor

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
nöten är knäckt!!!

De var statorlindningen som spökade fast än att den var omlindad och visade rätt värden.
Bytte mot en annan å då startade den, lät linda om den igen å nu går den stenhårt igen.