Stiftbyte? Hur servar ni skotrarna?

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Efter att ha snurrat runt på detta forum ett tag nu så har ja börjat fundera över hur ofta folk byter stifft å oljor i sina maskiner? själv brukar jag iaf gå igenom skotern innan varje säsong med nya stifft å nya olja i kedjehuset samtidigt så passar jag ju självklart på att gå igenom hela boggien å kontrollera om ngt är glapp å att alla skruvar sitter åt bara för att slippa problem under säsongen liksom...
V-remmar brukar det gå å t ngn per säsong så dom byter man ju eftersom men annars brukar jag gå igenom maskinen innan varje säsong (brukar även kolla igenom den mitt i säsongen också då man inte har så snäll körning), hur är det eg ställt ute i stugorna med servicen ? är det verkeligen många som slarvar? eller är det bara lätja?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Stifftbyte?!

Jag byter stift när de behövs. Byter olja i kedjehus 1 gång/säsong
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
häller i bensin i den.
Så du menar att bara för att du har en fyrtaktare behöver man inte smörja boggie, byta oljan i kedjehus och motorn? Har läst nått tidigare inlägg från dig om hur enkelt det är med fyrtaktare så jag antar att du försöker framhäva den enkelheten här med... Visst verkar fyrtaktarna mer krångelfria men lite objektivitet får man ju ha...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Själv så plockar man ner HELA skotern i molekyler och sätter ihop den igen varje sommar och byter ALLT som är minsta slitet eller nött och självklart så använder man endast ORGINAL-delar eller delar som är mycket bättre än orginal.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Själv så plockar man ner HELA skotern i molekyler och sätter ihop den igen varje sommar och byter ALLT som är minsta slitet eller nött och självklart så använder man endast ORGINAL-delar eller delar som är mycket bättre än orginal.

Tänk om jag hade tid och pengar till att göra detta varje år!!!
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Tja, så länge som den går någotsånär bra för egen maskin så gör jag inget förutom att tanka den. Kanske skulle behövt servat boggin på den för nu är vändhjulen på väg att skära dom med :rolleyes: Dom mindre hjulen i mitten av boggin har redan skurit så dom lagren är borta. En skoter som är värd 2-3000 kr behöver inte så mycket omtanke :laugh:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Själv så plockar man ner HELA skotern i molekyler och sätter ihop den igen varje sommar och byter ALLT som är minsta slitet eller nött och självklart så använder man endast ORGINAL-delar eller delar som är mycket bättre än orginal.
Precis samma filisofi som jag kör med. Om det mot förmodan inte är nått som är slitet eller behöver uppgraderas så byter jag åteminstone stift och olja varje år. Men oftast så blir det att riva all i smådelar. Jag brukar köpa mina delar i USA så det blir inte så dyrt att byta det som behövs.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Så du menar att bara för att du har en fyrtaktare behöver man inte smörja boggie, byta oljan i kedjehus och motorn? Har läst nått tidigare inlägg från dig om hur enkelt det är med fyrtaktare så jag antar att du försöker framhäva den enkelheten här med... Visst verkar fyrtaktarna mer krångelfria men lite objektivitet får man ju ha...
hehe var det en kännslig punkt;)

nä men var lite ironisk i mitt inlägg.


har aldrig bytt nån olja i service syfte.
däremot så har grejjerna fått ny olja i sammband med reperation.
bytt motor så det blev ju ny olja.
tagit ur matta och boggie ett par gånger så då fick den ny olja i kedjehuset samt lite fett i nipplar osv.
har även laddat batteriet och bytt slidsen ett par ggr.

nöjd?något annat du vill anmärka
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
hehe var det en kännslig punkt;)

nä men var lite ironisk i mitt inlägg.


har aldrig bytt nån olja i service syfte.
däremot så har grejjerna fått ny olja i sammband med reperation.
bytt motor så det blev ju ny olja.
tagit ur matta och boggie ett par gånger så då fick den ny olja i kedjehuset samt lite fett i nipplar osv.
har även laddat batteriet och bytt slidsen ett par ggr.

nöjd?något annat du vill anmärka
Haha du får tolka det hur du vill men jag är generellt sett allergisk mot subjektiva och smått självgoda inlägg...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
då tolkar jag detta inlägg som att du är nöjd;)
Om menar att jag är nöjd med ditt senaste svar så visst var det mer utförligt än ditt första så jag klagar inte.
När jag skrev att du fick tolka det hur du vill tänkte jag mer på om det var ett känsligt ämne eller inte. Fast ja jag vet ju att du redan inbillat dig det eftersom du antagligen har sett att jag har två st 2taktare. Det var förövrigt därför jag kommenterade den självgoda inställningen eftersom jag antar att du inbillat dig att ägare av 2taktare är dödligt avundsjuka på drift stabiliteten hos 4taktare...
Men nej det var inte därför jag kommenterade ditt inlägg utan jag blir som sagt mer less på dryga inlägg, men visst smågrinigt kanske...
Så om du enbart var ironisk med inlägget så ber jag om ursäkt, men av tidigare lästa inlägg bedömde jag det mer som drygt och självgott...
Och det ska sägas att jag knappast är någon 4takts hatare då jag själv skulle kunna tänka mig Nytron eller 4-Tec:en :)

Och, sorry TS för mycket offtopic...
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
hehe var det en kännslig punkt;)

nä men var lite ironisk i mitt inlägg.


har aldrig bytt nån olja i service syfte.
däremot så har grejjerna fått ny olja i sammband med reperation.
bytt motor så det blev ju ny olja.
tagit ur matta och boggie ett par gånger så då fick den ny olja i kedjehuset samt lite fett i nipplar osv.
har även laddat batteriet och bytt slidsen ett par ggr.

nöjd?något annat du vill anmärka
Jag byter hellre olja än motor, blir billigare i längden
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Själv så plockar man ner HELA skotern i molekyler och sätter ihop den igen varje sommar och byter ALLT som är minsta slitet eller nött och självklart så använder man endast ORGINAL-delar eller delar som är mycket bättre än orginal.
Ungefär så här blir de minst 1-2 ggr per år.
Annars brukar jag _bara_ riva ur motorn ibland o lite sånt tjafs. Beror på sugen jag är att skruva o tvätta! :ciao:

Känns lite fel o ha skotern ståendes så här i börjar av januari o de ligger 4dm ny snö utanför! :rolleyes: