stiften flyger...

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

vad beror det på när ett stift flyger hela tiden, samma cylinder hela tiden.
När man sedan byter stift så "ångar" det upp ur cylindern.
Jag kör på 98 oktan och rekomenderad olja så det kan inte vara det.
Kan tro det är ett vanligt problem, men vet inte vad det beror på?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Är det en trippel? hade en skidoo formula 3 som åt stift.
Jag bytte till bochs stift sen hade jag inga problem längre.
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
vad har du för skoter?.. & vilka stift använder du?

Har du ett "R" stift? ex. BR9ES så kan du prova ex. B9ES..
R står för resistans & och är ett motstånd... Villsäga Svagare gnista..
Även i tändhattarna sitter det motstånd.
Man använder det för att det inte ska bli störningar på TV-aparater å dyligt..
 
E

Ej medlem/Inloggad

det är en pro-x 600. stiften jag kör med är de
rekomenderade championstiften från polarishandlare.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Ej medlem/Inloggad skrev:
vad beror det på när ett stift flyger hela tiden, samma cylinder hela tiden.
När man sedan byter stift så "ångar" det upp ur cylindern.
Jag kör på 98 oktan och rekomenderad olja så det kan inte vara det.
Kan tro det är ett vanligt problem, men vet inte vad det beror på?
Ojoj! det är nog bäst att du binder fast det där stiftet! :D

Skämt åsido, om det är nån nyare skoter med avancerad elektronik så ska den tydligen kunna störas om man inte använder R-stift, hur det är med den saken i praktiken vet jag dock inte...
Men se upp så att du inte har motstånd i både tändhattarna och stiften, då kortsluts stiften lätt.

BR9EYA är ett alternativ till BR9ES som inte ska kortslutas lika lätt, men när det är samma stift som krånglar varje gång så verkar det ju bero på något annat...
Är det stiftet mörkare än det andra?
Går den som den ska på båda cylindrarna ibland eller?
 
E

Ej medlem/Inloggad

ja den går som den ska på båda cylindrarna oftast, men sen bara tvärflyger stiftet och då går den på en cylinder igen. när man tar lös stiftet så är hälften av det vita på stiftet fortfarande vitt medans andra halvan är alldeles svart
 

hedejan

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Händer det när du kör aktivt eller när skotern går på låga varv?
Ganska vanligt är det ju att stiften lägger av om den får för fet blandning på lågfart och om man ofta låter den gå på tomgång eller småstartar.Vad som händer är att stiften slaggar igen i botten och det blir överslag i dem. Enda sättet att få ren dem då är att blästra ur dem.
Testa BR9 EYA som är rymligare invändigt än vad ES är och testa ochså att knacka ihop avståndet lite.
 
E

Ej medlem/Inloggad

det händer när skotern går på låga varv, kör jag aktivt så går den riktigt bra
 
E

Ej medlem/Inloggad

har kollat kompan på den nu oxå, och den är som den ska vara.
tror tamejtusan jag blir tokig.
 
E

Ej medlem/Inloggad

det högra stiftet är gyllenbrunt som det ska vara, men det vänstra är hälften svart hälften vitt
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Ej medlem/Inloggad skrev:
det högra stiftet är gyllenbrunt som det ska vara, men det vänstra är hälften svart hälften vitt
Är stiften svarta så får den för fet blandning, är det vitt så får den för mager blandning (risk att den skär) Nu får vi hoppas att nån som vet hur halva kan va svart och hur halva kan vara vitt svarar =) Lycka till!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag utgår från att bägge cylindrarna får någorlunda lika mängd soppa.
Antar att gasarna är rengjorda och ställt likadant (för det var väl ingen EFI).
Då lutar det åt den tråkiga orsaker, trasig vevaxeltätning, läkage i insuget, cylinderfoten eller nåt annat mysko.

Testa att spruta startgas kring vevaxeln (bakom variatorn) eller runt cylindern och vid insuget (inte IN i insuget;) ) då den står på tomgång. Om den ändrar varvtalen så har du hittat ett läckage. Dessa läckage syns inte med komp-prov men kan vara riktigt förödande för motorn. Och precis som du säger, dessa läckage påverkar motorn mer vid lägre varv än vid högre.