Sv: Snödjup I Arvidsjaur
joo jag vet den sidan men är lite osäker hur mycket det blir ligger på gränsen mellan 30 - 50 och 50- 75...Så finns det nån som vet hur mycket det finns ska upp nu i jul ooch gräva över brorsan så jag måste veta så jag har nog att skotta över han så han slipper få massa sten och skit i huvet
Mätade hemma på gräsmattan, bor i samhället, där var det ca. 60 cm.
Uppe vid Akkanålke/Vittjåkk är det säkert ca. metern.
När det spöregnade på samhället, så var det säkert mer snö i nederbörden uppe vid "Akka" och Vittjåkk.
Bland annat så har det i början på december, aldrig varit bättre förutsättningar för utförsåkning än i år uppe på Vittjåkk.
Backarna kräver mycket snö för att täcka alla stenar. Men i år så har vädergudarna lyssnat på Uffe som sköter om anläggningen, så han öppnar backarna redan annandag jul.
Nu vet jag inte vart du har stugan och kommer att köra i jul. Kommunen är stor, finns säkert områden med mindre tillgång på snö.
Men det är svårt att få ner en tumstock genom snön. För i botten ligger det ett lager av ca. 30 cm mer istäcke än lössnö, ovanpå detta ligger det sedan lösare snö. Helt perfekt för snöskoterkörning, ingen större risk för stubbkörningar och stensprut.
Stensprut, så länge man inte kör ner i något rinnande vattendrag, finns gott om dem i år tyvärr.
Var själv ut och körde förra helgen.
Passerade en öppen bäck, körde upp en sten i mattantunneln, mellan mattan och chassiet = Hål i kylaren längst fram i bandtunneln = mycket skruvning. :-(
Men nu går den igen.