Stora mat-tråden

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Här ska vi diskutera mat i alla dess former.
Inget matrelaterat är för litet för denna tråd utan här diskuterar vi allt. Och som trådskapare dikterar jag en till regel också, inga inlägg får raderas för offtopic för här är inget oftopic.

Dåså, och i egenskap av trådskapare så börjar jag.

Tror ni det är möjligt att tillaga en billys på pipan som färdmat?
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Bra initiativ! Själv känns det som man jävIart är gravid efter middagen, fläskkarré i svampsås med ris! :)

Angående pan pizzan kan du väl göra som Chris Burandt? ;)

 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Hot pocket ser ganska kung ut, funderat länge på att göra en egen :) Går ju att slänga i mycket där, korv, pärer, köttbullar, ägg å lite steksmör o köra en kvart så ha man pitt i anna :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Pejij: Det ser jättebra ut. Faktiskt. Men jag vet inte. Den blir ju mer allsidig med en sån men jag tänkte mest om man bara kan tillaga på pipan.
Pitabroed: När du säger pärer så tror jag att du är skåning. Fast det är säkert inte rätt(även fast det är det?).

Förra året testade jag att steka en billys i stekpanna i ett nödläge. Det gick bra så jag tänkte göra om förra årets succé fast kraftigt rationaliserat på pipan.
Bort med omslaget, släng på pipa, kör. Typ.
Kan det fungera?
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Pejij: Det ser jättebra ut. Faktiskt. Men jag vet inte. Den blir ju mer allsidig med en sån men jag tänkte mest om man bara kan tillaga på pipan.
Pitabroed: När du säger pärer så tror jag att du är skåning. Fast det är säkert inte rätt(även fast det är det?).

Förra året testade jag att steka en billys i stekpanna i ett nödläge. Det gick bra så jag tänkte göra om förra årets succé fast kraftigt rationaliserat på pipan.
Bort med omslaget, släng på pipa, kör. Typ.
Kan det fungera?
Kommer lukta fint när den bränner fast. Släng på en klick smör först, låt smälta, sen på med pizzan. Då tror jag det blir bra!

Ang. pärer så säger mamma också så, och hon är definitivt inte från skåne...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kommer lukta fint när den bränner fast. Släng på en klick smör först, låt smälta, sen på med pizzan. Då tror jag det blir bra!

Ang. pärer så säger mamma också så, och hon är definitivt inte från skåne...
Jo tänkte på det men det luktar ju inte så länge. Efter ett tag är alla dofter borta. Så då kan man ju slänga dit lite avfettning och gnugga bort det. Jag har en dunk med riktigt bra norsk avfettning som fungerar på det mesta så nog borde det blir rent i alla fall.
Fast du missar ju en liten grej, smör är ju i princip fett och vatten, vad händer när man hettar upp fett så mycket? Börjar det inte brinna eller nåt liknande?

Skånegränsen går nånstans runt Sorsele. Det vet ju alla...:laugh:
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jo tänkte på det men det luktar ju inte så länge. Efter ett tag är alla dofter borta. Så då kan man ju slänga dit lite avfettning och gnugga bort det. Jag har en dunk med riktigt bra norsk avfettning som fungerar på det mesta så nog borde det blir rent i alla fall.
Fast du missar ju en liten grej, smör är ju i princip fett och vatten, vad händer när man hettar upp fett så mycket? Börjar det inte brinna eller nåt liknande?

Skånegränsen går nånstans runt Sorsele. Det vet ju alla...:laugh:
Flamberad billy's måste var man ha ätit innan han trillar av pinnen!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Flamberad billy's måste var man ha ätit innan han trillar av pinnen!
Nämen hörrödu. Jag är allvarlig faktiskt.
För att klargöra. Ska såklart slänga upp billysen på pipan när man har matpaus och inte under körning eller så. Sen tror jag inte att den kommer börja brinna heller.

Men vänta, om man smörjer in sina billysar med någon sorts flott eller smörjmedel innan man far hemifrån, vad tror ni om det? Typ att man tar lite matolja på hushållspapper och gnider på undersidan.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Nämen hörrödu. Jag är allvarlig faktiskt.
För att klargöra. Ska såklart slänga upp billysen på pipan när man har matpaus och inte under körning eller så. Sen tror jag inte att den kommer börja brinna heller.

Men vänta, om man smörjer in sina billysar med någon sorts flott eller smörjmedel innan man far hemifrån, vad tror ni om det? Typ att man tar lite matolja på hushållspapper och gnider på undersidan.
Gör så här! Köp en teflonpanna på ICA, sen går du hem och startar sticksågen. Skär ut det rödmarkerade.


Därefter fäster du biten på något sätt vid pipan, så har du en billy's-platta!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
tror faktiskt inte att det är någon större ide att sätta smör eller dyligt PÅ en billys pizza då dom är redan dränkta i fett ;) haha

På min skoter som har avgasbandage så tror jag att den nya sorten billys passar, har ju öppet just i början av grenröret och den kanske räcker över alla 3 burkar :D
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Stekte kött på pipan på min gamla Nordik 500. Salt, peppar och stryk ut flytande margarin över hela köttbiten. Sen slår man bara in den i grillfolie. Vänd nån gång då pch då på paketet... Man kan vara tvungen att starta skotern då och då, men mat blir det!! :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Pejij: Ajabajja för att mixtra med en teflonpanna. Visst fastnar ingenting men till vilket pris? Extremt j'ävla hälsovådligt och dessutom lossnar teflonet så lätt från pannan. Särskilt om man är och mixtrar och sågar i det. Utöver det så måste jag hålla den fast monterad, inte bra om man tänker på att teflonet inte håller för mer än några hundra grader. Då smälter det och isåfall vill jag sannerligen inte steka pizza på den pannan.

Stins1!: Bra, men hur får jag foliet att fastna? Nu är vi nånting på spåren. Lösningen ska vara just så enkel att man slipper börja öppna väskan och kladda dit folie bara för lite matlagning. Så därför ska foliet sitta kvar under hela körningen, eller ja. Om man kladdar på den vid matlagningen tar man bort.

Polaris_Snow: Kanske är det till och med så mycket fett att man kan tillaga den på pipan? För som sagt, vid dagens slut kan man ju alltid tvätta den ren.

Annars kanske en hotdogger är det mest allsidiga.
Fast då ger man ju sken av att ha föreberett nånting. Och det går ju inte för sig när man ska ge sken av att vara stentuff.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
men då säger vi som så, en 1mm plåt, kanske helst rostfri ;) som ligger och "skräpar" i dynan eller dylikt och när magen kurrar ute i skogen stannar man gänget och tar fram grodlåren (eller vad som nu är stentuff mat, kanske hamburgare med grus?) och letar fram plåtbiten och böjer fast över pipan, ev fäster med slangklämma (om man är säker på att den inte ska glida av)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jamen du!! Polaris_Snow, nu gav du mig en idé. Att sätta en plåt på slutburken. Den är ju helt platt på ovansidan och borde lämpa sig för matlagning. Men blir den het nog?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det som är svårt med att sätta en plåt på pipan är ju att den måste följa pipans form. (Ganska svårt) Annars blir den inte varm nog för matlagning. Och värmen blir ju inte utspridd över hela ytan. Om man vill staka hamburgare på en sån plåt så lär det ju droppa fett lite överallt och fett brinner ju vid rätt temeratur. Men en hamburgare går ju att slå in i folie om man vill det.

Arjeplogarn: Den blir het nog. Om den är helt platt och inte har diverse vämeskydd som fungerar för bra för matlagning.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Slutburken ser ut såhär:


Som ni ser är det en grej i mitten. Men om man bockar till en plåt som den till höger, vad tror ni om det? Jag har nåt på g känns det som. :D