Storuman - Treriksröset t o r Tips?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej :hello:

Vi är 2 killar som har tänkt att åka i slutet på februari/början på mars från Slussfors (mellan Tärnaby o Storuman) upp till Treriksröset fram o tillbaka. Vi tänkte åka kungsleden upp. Är det ngn som har tips på några bra ställen man kan bo, äta o tanka på längs vägen? Är det ngn som har åkt där och som har några andra bra tips och ideér som kan var bra att veta så tar vi gärna emot det.

Vi hadet tänkt ta en lite kortare tur från Slussfors runt Ammarnäs,Tärna, Joesjö o Kittelfjäll för att testa grejerna i början på februari. Har inte gjort så långa turer med skoter innan brukar bara bli 10-20 mil på en dag som längst annars. Har visserligen kört Mc på långresa men det är lite annat köra mc 50- 100mil på en dag jämfört med skoter:D

Om det är någon som har lust att hänga med så kan man ju alltid mötas upp efter vägen.

Kompisen har en Lynx Adventure 600sdi -07 och jag har Nytro mtx och 2 fjädrade packpulkor har vi införskaffat och garmin Zümo 550 är beställd:D
och skoterledskartan tänkte jag köpa av Mikael N.

Tacksam för tips!
Mvh David :ciao:
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Låter spännande, ser att du är ifrån Rimbo, själv kommer jag ifrån Riala, dvs cirka 2,5 mil från dig.

Kanske känner dig tom? PM om uppgifter?

Hur ska ni komma upp, bil med släp?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
I Abisko rekommenderar jag Abisko Fjällturer om ni vill bo billigt, ring och boka i tid för de brukar ha rätt fullt. Det är ett vandrarhem där ni kan laga egen mat och ta en bastu. Vill ni bo lite flottare finns Camp Abisko med egen restaurang (och bastu). Vidare finns STF's turiststation i abisko och det är bara en mil till björkliden om man nu vill bo där.
Camp Kenny huserar någonstans på torneträsk men då är det att bo i ark som gäller :D och jag vet inte vad det kostar heller

Annars har ju stf en hög med stugor längs med kungsleden så boende skall väl vara minsta problemet. I anslutning till treriksröset ligger Kilpisjärvi på finska sidan och där finns hotell och tankningsmöjligheter. Kanske något stugboende också eller så.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag var med i ett gäng som gjorde en liknande resa 1999.
En liten reseberättelse hittar du här
http://web.telia.com/~u96002741/aktiviteter_riksgr.htm
Det visserligen snart 10 år, sedan men kan kanske vara till nytta.
Vi hade enormt tur med vädret, visserligen skitväder när vi lämnade A-jaur, men det sprack upp och vart kanonväder när vi kom upp mot fjällen, och det höll i sig under hela resan.:D
Vi "fuskade" och tog skotrarna med bil upp till Örnvik.
Vi övernattade i S:t sjöfallet och Riksgränsen.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Gjorde en liknande resa -01. Startade i Borga. Körde saxnäs, tärnaby, ammarnäs, stora sjöfallet, kebnekaise, riksgränsen och sen tillbaks till Borga. Ca 240 mil på en vecka.
Behövde inte förboka något boende, inte heller ha bensin i dunk. Ett bra boende var kebnekaise fjällstation.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
kebnekaise har storslaget boende. visst det kostar efter det men att lägga en 200-350kr mer på en natt och kunna bada bastu samt äta mycket god mat.
tycker det är helt klart varenda peng
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
kebnekaise har storslaget boende. visst det kostar efter det men att lägga en 200-350kr mer på en natt och kunna bada bastu samt äta mycket god mat.
tycker det är helt klart varenda peng
Det är väl STF som även driver denna fjällstation ?

Jag anser då att, ingen skoteråkare borde lämna några pengar till STF.
För den organisationen jobbar ju för en skoterfri fjällvärld !
Känns helt fel som skoteråkare att stödja en sådan organisation. Bättre då att besöka dom lokala näringsidkare som istället välkomnar oss skoteråkare till fjällen.