Sträckning 44mm matta, olika teorier..?

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Hej, har en liten fundering. Jag har en XP600SDI-08 som jag nyss monterat en 44matta på. Jag får missljud vid inbromsning om jag inte sträckt mattan långt över spec ( 7kg 30mm). Mattan går då grymt trögt, högt slides slitage, sämre toppfart mm. Ja, allt blir sämre med för sträckt matta.

Det som händer är att vid inbromsning så måste mattan kastas fram mot kylarn av centrifigalkraften. På XP är det ca 4-5cm frispel fram till kylaren.

Har haft 44 på IQ 600RR chassiet. Där har frispelet mellan matta å kylare varit lite mindre. Har aldirg hört nått missljud trots mkt SLAKARE mattspänning t.o.m under spec...

Hur kan det komma sig att man måste köra med högre mattspänning på Skidoo XP kontra tex Polaris? :stupid:
 

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
jag tycket man måste ha onödigt mycke spänning på xpn redan med orginalmatta för att det inte ska ta i vid inbromsning.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har samma fenomen på min RS.
2 polare kör också rs och dom har likadant.
ena kör också med dubb så det är ingen fara att du får ett litet missljud
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Är ju ganska irriterande, att ha det på en maskin från -08..
Varför åker mattan fram i kylaren vid inbromsning på XP och inte t.ex på Polaris?
Vad är era teorier om det?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag tror det har med delningen att göra.
har inte märkt av samma fenomen på lynx RS som har annan delning än skidoos RS.
så jag tror att det är 2.86 delningen som gör det
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Rätt vanligt att man sätter dit slidesbitar för att skydda kylarna vid körning med dubb.
Borde nog fungera mot det här också.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Rätt vanligt att man sätter dit slidesbitar för att skydda kylarna vid körning med dubb.
Borde nog fungera mot det här också.

Sitter en plastskena i mitten på främre kylaren på min TNT 08a....sitter den inte där på alla Xp 08-> , men visst det kanske blir bättre om man sätter ditt två till... tycker det funkar bra men visst jag hör också ljudet när jag kör hårt på led och bromsar mycket... Har min matta ganska slak eftersom jag mest kör utanför led... Så länge den inte kuggar över så e det ju bra ;) , sitter ju slip-on hjul på så den kuggar nog inte över så lätt.

Hade samma ljud med 32mm mattan som jag har med 44mm mattan.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Plast skenan sitter på alla XP, grejen är att den är så tjock i änden under tanken. Det är där det tar i. Jag tog bort min för att minska problemet, men då tog det i kylaren ist.

Har aldrig haft problem med att den kuggar över.

Ska gå till botten med det här, visst det funkar med sträckningen enligt spec, men det säkert bli bättre. :hmmmm:
Kanske går göra orginalet lite tunnare då....hmm
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Jag funderar på att sätta dit ett par 50cm långa bitar i plast typ slides. Som är 1cm tjock och avfasad i ändarna, från nedre delen av kylaren å bak i tunneln en bit. Det ska hindra mattan från att ta i kylaren. Plast skyddet som sitter där original är så grovt, å det går inte att slipa ner för det är ihåligt ( blev väl för tungt att ha en solid plastbit.. :)
Kanske går göra orginalet lite tunnare då....hmm

Som jag skrev så är den ihålig.