STR supermotion

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Läste i senaste snowmobile om tiltande boggie till polaris, vad tror ni om den?
Passar den alla modeller? Har en sks på ingång.
Det är inget som slits i förtid i boggien om man sätter dit en sån?
Hur stor skilnad kan de bli tror ni?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det jag inte riktigt förstår, hur gör man med främre svingen? På Summit är det ju delat. Använder man bara flexet i konstruktionen på något vis här för att få det att flexa?
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Ja ja vet faktiskt inte, känns ju som du säger att de kommer bli brytning i främre delen. Och det känns ju sådär kan ja tycka.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Främre svingen på Summit "sitter ihop" i övre delen där svingen är fäst i chassit.
Nedre delen som är fäst i boggin är delad.
Det är flexet i materialet som gör det möjligt för boggin att tilta.

Det ser likadant ut på Polaris, om sen materialet klarar flexet i långa loppet är svårt att säga...

Enligt mig behövs ingen tiltboggi på Polaris.
Har ägt båda och tilten är inget jag saknar på RMK:n

Fråga:
Om du går, (promenerar alltså) på skrå i ett mjukt underlag, snö sand etc.
Försöker du då att lägga sulan plant mot underlaget, alltså vicka foten så sulan följer lutningen?
Eller trycker du ner sidan av foten så att sulan är vågrät?
Vad fungerar bäst?
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Intressant tråd! Är också sugen å testa super motion. Men är ju tveksam på vad som händer med främre delen av boggien efter ett tag
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Saknar som sagt inte tiltboggin.

Det är möjligt att tiltande boggi gör det enklare att initiera en sväng, dvs aningen lättare att få med sig maskin precis när man ska lägga omkull den inför en sväng.
När man väl fått omkull den tror jag fördelen försvinner.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är väl som med "trimpipa": Inga som helst eller möjligen negativa mätbara effekter, men den psykologiska verkan är stor och någon tjänar stora pengar på att folk köper den...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Den är nog som bäst för "garagekörning", och jag kan tänka mig att den blir lite lättare att få upp på en skida vid mindre teknisk körning. Så det är väll som de flesta eftermarknads grejor, passar bra för vissa och värdelöst för andra.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Den är nog som bäst för "garagekörning", och jag kan tänka mig att den blir lite lättare att få upp på en skida vid mindre teknisk körning. Så det är väll som de flesta eftermarknads grejor, passar bra för vissa och värdelöst för andra.

Tror inte heller detta är vad som avgör om du kan få ikull maskin eller inte.

Fråga dock.

Hur menar du med att det skulle vara lättre vid mindre teknisk åkning men sämre då det blir brant och jävligt? Går maskinen ikull enkelt om det är långsamt tempo och jag inte behöver anstränga mig skulle det då magiskt ändras för att det går fortare och jag måste vara mera aktiv? Låter mycket konstigt.

Menar Asker att det är så att maskinen är så pass lättkörd att när det börjar gå snabbare och jag blir mera aktiv så kanske den svarar för bra på "input" när jag rör mig? Det låter mera troligt.

Det är mycket som är bra för vissa och sämre för andra, framför allt om man kollar på andra sidan pölen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Fråga dock.

Hur menar du med att det skulle vara lättre vid mindre teknisk åkning men sämre då det blir brant och jävligt? Går maskinen ikull enkelt om det är långsamt tempo och jag inte behöver anstränga mig skulle det då magiskt ändras för att det går fortare och jag måste vara mera aktiv? Låter mycket konstigt.

Menar Asker att det är så att maskinen är så pass lättkörd att när det börjar gå snabbare och jag blir mera aktiv så kanske den svarar för bra på "input" när jag rör mig? Det låter mera troligt.
Vet inte riktigt vad jag menar :)
Men det känns som det inte är en fördel att boggien ger vika lite när det är riktigt brant och man ska hålla kvar skotern i en linje. Dessutom hamnar fotstegen och buken närmare marken om boggien vrider sig, vilket gör att man får ännu mindre tryck i mattan.
Med mindre teknisk körning menar jag myrsurf eller när det är lite hårdare före (även om hårdföre kan vara jäkligt teknisk också)
Har två kompisar som gått från pro rmk till skidoos och det jag ser i deras körning är att det blir inte lika stabilt, blir mer flax och oönskade manövrar eller hur man ska säga, man hamnar inte riktigt dit man tänkt om man säger så :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har två kompisar som gått från pro rmk till skidoos och det jag ser i deras körning är att det blir inte lika stabilt, blir mer flax och oönskade manövrar eller hur man ska säga, man hamnar inte riktigt dit man tänkt om man säger så :)
Har gjort det omvända, gått från Summit till Pro, och just stabiliteten och det förlåtande uppträdandet märks, till Polarisens fördel.
Om det sen beror på boggin låter jag vara osagt.
Det har nog en mindre inverkan, det hänger nog mer på fjädring, framvagn, utformning på kåpor mm.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Såg ett videoklipp på hur konstruktionen gör att boggin/skenorna ger vika när det flexar. Och i min värld håller inte det i långa loppet... Det är nog lätt å göra banan av boggiskenorna. Ska man då ha något flexandes som ytterligare gör skenorna ömtåliga för stress... Nej tack. Hoppas detta är en utdöende trend!

Men nu har jag inte prövat detta eller sett det i verkligheten. Så skall egentligen inte yttra mig allt för hårt.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Okej Asker så mer mot alternativ 2 då.

Har också bytt från poo till doo och nu tillbaka till poo igen.

Skillnad ja poo håller linjen bättre och kliver upp mycket bättre. Sedan om man behöver en tiltboggie låter jag vara osagt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vet inte riktigt vad jag menar :)
Men det känns som det inte är en fördel att boggien ger vika lite när det är riktigt brant och man ska hålla kvar skotern i en linje. Dessutom hamnar fotstegen och buken närmare marken om boggien vrider sig, vilket gör att man får ännu mindre tryck i mattan.
Med mindre teknisk körning menar jag myrsurf eller när det är lite hårdare före (även om hårdföre kan vara jäkligt teknisk också)
Har två kompisar som gått från pro rmk till skidoos och det jag ser i deras körning är att det blir inte lika stabilt, blir mer flax och oönskade manövrar eller hur man ska säga, man hamnar inte riktigt dit man tänkt om man säger så :)

jag tänker nog också åt ditt håll. med en flax boggie så vinklas ju boggien åt fel håll vid skråkörning (om än det inte är mycket), den vill ju lute med marken, och då tänker jag att det inte vill trycka fast mattan/boggien i snön ordentligt.
exemplet med att gå i en sandbacke var ju perfekt, iaf jag vill ha foten iaf rak, eller luta den innåt mot backen och inte utåt, bättre trampa fast foten ordentligt om än kanske inte hela foten tar i marken, än att ha hela foten i marken men inte ha fullt tryck på den.

så tänker jag, om det nu går att förstå hur jag tänker
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Från början kändes de som en grej som borde funka men som ni säger så är de nog bara själva ikullbrytningen som blir lättare sen försvinner fördelarna!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Mycket spekulationer, ingen som har någon erfarenhet av delen monterad, spekulationer i all ära men vore skoj att få lite uppgifter från någon som faktiskt prövat produkten.
Jag är lite sugen att pröva på min Cat, skulle det underlätta att tippa upp skotern är jag med på tåget.
Hur kaxig man än är så går det mycket energi till att lägga skotern på skrå, kan det underlättas orkar man längre innan armarna tar slut...