Strulande boostbottle

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Monterade i afton boostbottle samt powerpack på min XC700sp.. Problemet är att den baktänder när jag ligger å fiskör å ger full gas, en riktigt ordentlig knall. Hur många varv har ni som monterat dessa saker skruvat ut luftskruven?

Jag tyckte inte riktigt att powerpack brickorna passade, gick liksom inte att centrera båda hålen i brickorna med hålen i förgasaren.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Hade samma på min 99:a, inte exakt centrerade men dom funkar ändå...tror jag hade luften på 1.5-2varv
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Har min luftskruv på 2 varv nu. Tänkte att baktändningarna berodde på för mycket soppa så jag skruva ut från 1 varv till 2 varv men det hjälpte ingenting.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tänkte på en sak. Ifall man inte ändrar luftskruven nått så kan den ju inte dra mindre soppa, eller?
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Luftskruvenskänslighet ligger mellan 1/2-2 1/2varv...Den kommer att dra mindre soppa pga. PowerPack är en slags metallplattor som monteras i förgasaren och som är utformade att verka som ledskenor. Motverkar turbulens och hastighetsvariationer hos gasströmmen före och efter trotteln vid låga trottellyft. Effekt: Inget bludder och bra respons i låg och mellanregistret. + något/mycket mindre bränsleförbrukning

vika trottelnålar sitter i den??
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Måste man inte bestycka om gasarna om man sätter i PowerPack? Har läst det nånstans.. För det lär ju vara nånting som inte e rätt i förgasarna om den baktänder så du kan ju åka till aktoriserad verkstad / trimfirma så får dom klocka förgasarna!
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tror nog det sitter originalnålar i den. Står att det bara i ovanliga fall måste bestyckas om. Enda man ska behöva göra är att ställa ner tomgången med vajern samt att ställa in luftskruven efter behov.

Ska fortsätta kika idag.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Pitabroed skrev:
Måste man inte bestycka om gasarna om man sätter i PowerPack? Har läst det nånstans.. För det lär ju vara nånting som inte e rätt i förgasarna om den baktänder så du kan ju åka till aktoriserad verkstad / trimfirma så får dom klocka förgasarna!
Behövdes inte på min å 5st andra som jag känner iallf, möjligtvis att trottlarna lyfter jämt men inget annat.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tomgångsskruven ställer du enbart tomgången på va? Råkade nämligen skruva på ena förgasaren när jag plockade lös den.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Nu verkar den inte baktända i alla fall. Den går dock fett, stiften ser ut som brända pepparkakor. Blir till att gå ner lite på munstyckena.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
ca18det skrev:
Tror nog det sitter originalnålar i den.
Ska fortsätta kika idag.
Ett tips var iallf på sks'n hade en 99:as 700 och i den satt det 1368g skulle bytas till 1371g vilket var orginal 01 det blev kanon med dom nålarna tillsammans med PP.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
ca18det skrev:
Nu verkar den inte baktända i alla fall. Den går dock fett, stiften ser ut som brända pepparkakor. Blir till att gå ner lite på munstyckena.
luftskruvarna på?
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är luftskruvarna över hela registret? Tänkte jag skulle sänka nålen ett hack å se. Har luftskruven på 2 varv nu, går ändå fett.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Är ganska säker på att luftskruvarna bara påverkar ibörjan av registret upp till ca 1/4gas kanske lite mera...men som sagt vilket nålar sitter i den? vilken årsmodell e det?
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är en 99a, sitter originalnålar i den. Ska testa att sänka nålen ett snäpp innan jag gör nå annat.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Klippt från slp powerpack

Carb Tuning: In most cases if your sled is tuned properly before installing the
Power Pack the only tuning required would be adjusting the air screw for best
throttle response at running temperature. Caution: If you are border line lean on
needle clip position you may need to richen needle one clip.
Step 1. Richen needle clip position.
Step 2. Warm sled to running temperature then fine tune air screw for best throttle
response. (Tuning range of screw is 1/8 turn to 2 ½ turns) If throttle response is
poor return the needle to original position and fine turn the air screw again. One of
the above combinations will match your atmosphere.
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
Se till att du byter till nålar 1371G och byter munstyckena till ca 182 på mag sidan och 178 på vari sidan, sätt nålen på andra hacket uppifrån behåll powerpacket och ta bort boostbottle så kommer din maskin att dra mindre än två och en halv liter och svara kanonbra på gasen.
Utan att den skär.
Igår var jag ute och sladdade med 700:an ca 5 mil, efter det hade den dragit 2,7 lit. i blötföre
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
steklunds skrev:
Se till att du byter till nålar 1371G och byter munstyckena till ca 182 på mag sidan och 178 på vari sidan, sätt nålen på andra hacket uppifrån behåll powerpacket och ta bort boostbottle så kommer din maskin att dra mindre än två och en halv liter och svara kanonbra på gasen.
Utan att den skär.
Igår var jag ute och sladdade med 700:an ca 5 mil, efter det hade den dragit 2,7 lit. i blötföre
Med den setupen ska man nog inte ge järnet i -20 å kallare man annars går den nog kanon. (jag kör inte ens när det e kallare än -15 :rolleyes: )