Njae, Camata, fullt så enkelt som att "ta bort allt som stör i expansionskammaren" är det.
Stingern som går in i expansionskammaren förlänger/förkortar/förstärker pulsen samt sparar plats och man slipper en massa onödiga krökar.
Har läst om det nånstans, men kommer inte ihåg exakt inverkan.
Ett är säkert och det är att Arctic skulle inte montera ett rör som var 10 cm för långt i onödan.
Har stingerns längd någon betydelse, annat än att totallängden beror av den? (sen att, i tanken, förhindra ett optimalt flöde genom att inte ha en tratt-profil låter ju helskumt)
Jag har vissa minnesbilder från en serie scan-bilder från en 2T-bok där de i helhet säger att ett 2T avgassystem har vitala bitar i form av totallängd, volym på expansionskammare, snittarea på stingern - ingenting om att själva stingerns längd ska ha någon betydelse.
De tog även upp något i stil med att ett optimalt avgassystem skulle ha expansionskammaren absolut först på avgassystemet, men av bekvämlighetsskäl så är det inte så.
Men vad vet jag, jag är ju mer lekman än dig...