Strypning?

Eson

Medlem
14 dec 2007
46
1
1
Bollnäs
Jag fick en spricka i min expansionskammare, (pipa) precis i svetsen där stingern börjar på min F7 -03. då såg jag att ifrån stingern så sticker det in ett rör ca 1 dm in i själva pipan. Det måste väl strypa ganska rejält? någon som vet om man kan tabort det utan att man får motor haveri?
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
Tror knappast att f7orna är strypta. Men du kan ju prova, den går väl att svetsa fast igen
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är ingen strypning utan det är för att du skall få rätt motpuls/tryck i pipan.

Tar du bort röret så kommer du mest troligt förlora effekt, om du dessutom riskerar motorpaj vet jag inte.


StoxResearch kan nog svara bättre på det där.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man kan ju omöjligen få rätt på någonting om man har ett rör som interfererar med expansionskammarens profil?
"Trycket" justeras väl vanligtvis med en bult in i stingern, eller som Tikka gjort med PPC-konan.

Jag har en kapad F7-pipa i garaget, och där sticker stingern in max 20 mm. Om AC modifierat piporna under F7ans produktionstid så är det något som aldrig lyfts fram till någons kännedom.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Njae, Camata, fullt så enkelt som att "ta bort allt som stör i expansionskammaren" är det.
Stingern som går in i expansionskammaren förlänger/förkortar/förstärker pulsen samt sparar plats och man slipper en massa onödiga krökar.
Har läst om det nånstans, men kommer inte ihåg exakt inverkan.

Ett är säkert och det är att Arctic skulle inte montera ett rör som var 10 cm för långt i onödan.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Njae, Camata, fullt så enkelt som att "ta bort allt som stör i expansionskammaren" är det.
Stingern som går in i expansionskammaren förlänger/förkortar/förstärker pulsen samt sparar plats och man slipper en massa onödiga krökar.
Har läst om det nånstans, men kommer inte ihåg exakt inverkan.

Ett är säkert och det är att Arctic skulle inte montera ett rör som var 10 cm för långt i onödan.
Har stingerns längd någon betydelse, annat än att totallängden beror av den? (sen att, i tanken, förhindra ett optimalt flöde genom att inte ha en tratt-profil låter ju helskumt)
Jag har vissa minnesbilder från en serie scan-bilder från en 2T-bok där de i helhet säger att ett 2T avgassystem har vitala bitar i form av totallängd, volym på expansionskammare, snittarea på stingern - ingenting om att själva stingerns längd ska ha någon betydelse.
De tog även upp något i stil med att ett optimalt avgassystem skulle ha expansionskammaren absolut först på avgassystemet, men av bekvämlighetsskäl så är det inte så.

Men vad vet jag, jag är ju mer lekman än dig...