Styrhöjare RMK Assault 13 utan att förlänga kablage?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Funkar det eller är det kört direkt när man höjer styret. Jag är 193 cm och det tar rätt hårt på ryggen att stå böjd mest hela tiden. Samtidigt vill jag inte mecka för mycket.

Tänkte i första hand BilletX styrhöjare men såg nu Snells (på Sledstore) liknande som kostar ung hälften.

Hur högt kan man höja tror ni?
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Ajdå.. Vad innebär det att förlänga kablaget, är det ett enkelt ingrepp?
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
nu var de ju nåra månader sen ja pillade på mitt styre, men vad ja vill minnas så har man inte mycket att spela på.. att förlänga hela kablaget är väl inte heller nå att rekomendera.. men 5cm höjning är gode mycket.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Frågan var snarare vad gör man om man ska höja mer än befintligt kablage tillåter. Finns det kit färdiga? Har inte sett något någonstans. Skulle iof kunna svänga om på Speedtech och lyssn med dem.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Svängde förbi på Speedtech efter jobbet idag och plockade hem en 10 cm styrhöjare som tydligen inte ska vara något problem, först >10 cm som detska bli tight. Vi får se vad som händer när jag sätter dit den :) Känner dock att det lättar i ryggen av blotta tanken av att det finns en styrhöjare i huset. Om det nu bara fanns snö så man kunde pröva...
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Jag stod och försökte simulera vad 5 cm-höjaren skulle göra för mig och det kändes som att jag fortfarande skulle behöva vara lite krokig. Tror det här blir bra men det kommer att bli väldigt högt när man sitter ned känns det som. Vi får se :)
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Var beredd på det ;)
190cm själv och hade 8 tum på skidoon tidigare, skönt när man stod upp men när man satt ner så kändes det som

Sen förövrigt så såg man inte mätaren heller när man satt ner
 
A

AssaultRMK

Ursäkta att jag frågar, men tycker du verkligen att det är värt att förlora en så fin skoters köregenskaper för att du föredrar att stå med spikraka ben armar och rygg?

Eller vad är det du är ute efter med att stå rakryggad och köra?

Det kanske är bekvämare att stå på skotern spikrak i garaget men ska du köra aktivt så blir ju resultatet katastrof.
Du kan inte dämpa stötar och slag under körning med raka ben och rak rygg.
Du kan inte reagera lika snabbt i manövrering med raka armar.
Och din kroppsvikt hamnar toklångt bak på skotern.

Jag vill nog tom gå så långt att jag skulle vela påstå att det är totalt omöjligt att köra skoter raklång i kroppen.

Du ska väl ända köra skotern och inte tvärt om bli en passagerare i förarsätet?
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Lite sunt förnuft får man nog lägga in när man läser saker och ting. Jag har inte sagt att jag står med spikraka ben och spikrak rygg.

Utan styrhöjaren har jag mycket böjda ben och därtill som en räka i ryggen för att nå ned till styret. Står man så i ryggen finns inte mycket brytkraft i kroppen, typ noll om det är lite kompaktare snö.

Med styrhöjaren står jag med böjda men och inte överansträngt böjd i ryggen.

Med detta resonemang, relativt min längd sett, att man inte kan höja 10 cm så skulle en RMK Assault vara okörbar för någon som är 183 cm lång.

Egentligen är det ju hur naturligt som helst att styret ska vara anpassat efter kroppslängden.

Men som sagt var, jag är osäker på om 5 cm skulle räcka. Kändes fortfarande räka. Blir det för mycket så är det ju enkelt att växla med till 5. Höjaren gick bara på 500 kr anyways.

Läste i någon skotertidning i en intervju med Burandt att han skrev "och grabbar, skit i styrhöjaren", men det är ju jäkligt lätt att säga om man är född dvärg (han är 182 cm) och skotern är designad för ens längd.

Dra en parallell med en liten sportig bil, plockar en ur luften, Lotus Elise. Designad för en liten person och stolen längst bak så tar mina ben konstant i ratten. Anses det "fel" att modifiera så att stolen gick flytta ännu längre bakåt (i praktiken omöjligt då det inte finns något utrymme bakom stolen) och skulle det förstöra köregenskaperna bara för att det passade bra åt någon pygmé från södra Europa eller från Japan :mmph:

Nej, det förstör köregenskaperna om förutsättningarna skapar en situation där man inte kan röra sig och manövrera på ett sådant sätt som är normalt utifrån ens egen kroppshydda.

Intressant att styrhöjare väcker så mycket känslor.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Läste i någon skotertidning i en intervju med Burandt att han skrev "och grabbar, skit i styrhöjaren", men det är ju jäkligt lätt att säga om man är född dvärg (han är 182 cm) och skotern är designad för ens längd.
Där har du ju en anledning att det väcker mkt känslor. Burandt har ju sagt att man ska ha lågt styre. =)
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Lite sunt förnuft får man nog lägga in när man läser saker och ting. Jag har inte sagt att jag står med spikraka ben och spikrak rygg..................
Jag håller med dig till fullo.

Är själv 193 cm och tycker att man står som en ostkrok och måste puta ut med arslet för att komma närmare styret på de flesta orginal skotrar. Alltså samma symptom när som när man kör en 90talare fast lindrigare.

Samt att det blir så oerhört långt ned till styret så man måste ha armarna helt utsträckta och axlarna i en onaturlig position för att nå till gas/broms. Och knäna kan man inte böja hur mycket som helst heller.

På min m7a har jag satt en 4 tums styrhöjjare till i vinter vilket känns riktigt bra. Och att höja 4 tum för mig, är som att en "183centimetrare" att ha styret i original.
 
A

AssaultRMK

Behöver du verkligen så mycket brytkraft för att kontrollera en Assault?
Jag att det nästan räcker med att titta snett så ligger skotern på sidan, och då kör jag också med lägre styre än original.. För jag är av modell 183 och upplever att originalstyret är på tok för högt.

Grejen är den att det sedan länge är bevisat att dessa monster höjder som folk vill ha på sina styren begränsar föraren mer än det är till fördel.
Kolla bara på skotercrossen, hillclimb, motorcross m.m, finns många 2m förare men ingen som har styret i höjd med armhålorna av uppenbara anledningar.
Och vist det är också predikat många gånger från kändisarna Chris, Bret och Curtis m.fl, men då kör också dessa gubbar trosorna av varenda troll här på forumet ;).

Men du gör ju givetvis som du vill och känner men förslag bör man ju kunna lämna ändå. :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Sen kan de ju vara så att han prioriterar sin rygg före att inte bli begränsad? :) inte kul att behöva bli sängliggandes med en rygg som kärvar bara för att man promt ska ha "för" lågt styre för att inte bli begränsad :p (bara ett exempel)
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Som sagt var, huruvida styre begränsar en eller inte beror ju helt på hur lång man är och inte på hur högt styret är. Blir det för lågt begränsar det lika mycket. Sedan säger heller inte längden hela sanningen, två personer kan vara ganska dramatiskt olika byggda med ben-, överkropp- och armslängd även om man är lika långa så att säga att x cm högt styre är rätt för någon som är 185 cm är även det helt omöjligt.

Därmed inte sagt att det inte finns folk som tycker att det är coolt med ett styre som sitter under hakan. Tycker inte jag. Men smaken är som baken och så länge man inte säger åt andra att det är rätt för dem eller hur de ska göra så kan det knappast vara helt fel :nuts: Whatever floats your boat.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Som sagt var, huruvida styre begränsar en eller inte beror ju helt på hur lång man är och inte på hur högt styret är. Blir det för lågt begränsar det lika mycket. Sedan säger heller inte längden hela sanningen, två personer kan vara ganska dramatiskt olika byggda med ben-, överkropp- och armslängd även om man är lika långa så att säga att x cm högt styre är rätt för någon som är 185 cm är även det helt omöjligt.

Därmed inte sagt att det inte finns folk som tycker att det är coolt med ett styre som sitter under hakan. Tycker inte jag. Men smaken är som baken och så länge man inte säger åt andra att det är rätt för dem eller hur de ska göra så kan det knappast vara helt fel :nuts: Whatever floats your boat.
Håller helt med :) Själv ska jag prova köra med relocator och en 2" höjjare, får se hur de blir, känns bra när man står i garaget, men verkligheten är ju en annan femma :p